Indiendatum: 7 februari 2025
Door: Maaike van Vliet (VVD), Thijs Vos (Partij Sleutelstad) en Julia de Groot (Fractie De Groot)
Het is veel Leidenaren niet ontgaan dat je inmiddels in veel meer wijken moet betalen om te parkeren. En waar vorige stadsbesturen nog een dubbeltjestarief hanteerden voor de eerste twee uur, moet je sinds het nieuwe jaar bijna overal direct het volle uurtarief betalen. Zo ook in Roomburg en Meerburg.
Dat is ontzettend vervelend voor mensen die op bezoek willen bij familie, mantelzorgen voor hun ouders of hun kinderen naar de sport of muziekles brengen. Maar, ook mensen die het buurthuis willen bezoeken moeten nu betalen om te kunnen parkeren. Uit gesprekken met de buurthuizen blijkt dat dit voor sommige mensen (die om diverse redenen afhankelijk zijn van de auto) zo’n financiële drempel is dat zij niet meer gaan. Een onwenselijk gevolg van het beleid door een links stadsbestuur, gezien juist activiteiten in het buurthuis positief kunnen bijdragen aan het tegengaan van eenzaamheid of psychische problemen, het stimuleren van een gezonde levensstijl en het verbeteren van de sociale cohesie in de wijk.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om met een ander vervoersmiddel dan de auto naar deze activiteiten te komen, en wekelijks een flink bedrag neer te leggen om te kunnen parkeren. Dat kunnen of willen zij helaas niet altijd betalen. Wat de VVD, Partij Sleutelstad en Fractie De Groot betreft een zeer onwenselijke situatie.
Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stellen de leden Van Vliet en Leest (VVD), Vos (Partij Sleutelstad) en De Groot (Fractie De Groot) het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:
- Is het College bekend met het gevolg van haar beleid dat minder mensen naar buurthuizen kunnen komen omdat zij het parkeergeld niet kunnen of willen betalen?
- In hoeverre heeft het College de impact op buurthuizen en andere maatschappelijke organisaties meegenomen bij haar besluit om betaald parkeren in wijken zoals Meerburg in te voeren, en daarbij af te zien van de mogelijkheid om het dubbeltjestarief te hanteren?
- Is het College het met de VVD, PS en FDG eens dat we ervoor moeten zorgen dat iedereen het buurthuis kan bezoeken en dat hoge parkeerkosten geen belemmering mogen zijn?
- Is het College bereid om het dubbeltjestarief (opnieuw) in te voeren rondom buurthuizen, maar ook andere maatschappelijke organisaties zoals verzorgingstehuizen of zorginstellingen, ook omdat veel van hun activiteiten overdag plaatsvinden wanneer de parkeerdruk in de wijken laag is? Zo nee, waarom niet?
- Welke andere mogelijkheden ziet het College om de financiële drempels weg te nemen voor mensen die het buurthuis willen bezoeken met de auto?
Antwoorddatum: 3 april 2025
Schriftelijke vragen van Maaike van Vliet en Tom Leest (beiden VVD), Thijs Vos
(Partij Sleutelstad) en Julia de Groot (Fractie De Groot) aan het College van
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden over de negatieve
gevolgen van het parkeerbeleid voor buurthuizen (ingediend: 7 februari 2025)
Antwoord van Burgemeester en Wethouders (ontvangen 3 april 2025):
Het is veel Leidenaren niet ontgaan dat je inmiddels in veel meer wijken moet betalen om te parkeren.
En waar vorige stadsbesturen nog een dubbeltjestarief hanteerden voor de eerste twee uur, moet je
sinds het nieuwe jaar bijna overal direct het volle uurtarief betalen. Zo ook in Roomburg en Meerburg.
Dat is ontzettend vervelend voor mensen die op bezoek willen bij familie, mantelzorgen voor hun
ouders of hun kinderen naar de sport of muziekles brengen. Maar, ook mensen die het buurthuis
willen bezoeken moeten nu betalen om te kunnen parkeren. Uit gesprekken met de buurthuizen blijkt
dat dit voor sommige mensen (die om diverse redenen afhankelijk zijn van de auto) zo’n financiële
drempel is dat zij niet meer gaan. Een onwenselijk gevolg van het beleid door een links stadsbestuur,
gezien juist activiteiten in het buurthuis positief kunnen bijdragen aan het tegengaan van eenzaamheid
of psychische problemen, het stimuleren van een gezonde levensstijl en het verbeteren van de sociale
cohesie in de wijk.
Niet iedereen heeft de mogelijkheid om met een ander vervoersmiddel dan de auto naar deze
activiteiten te komen, en wekelijks een flink bedrag neer te leggen om te kunnen parkeren. Dat kunnen
of willen zij helaas niet altijd betalen. Wat de VVD, Partij Sleutelstad en Fractie De Groot betreft een
zeer onwenselijke situatie.
Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stellen de leden Van Vliet en Leest (VVD), Vos
(Partij Sleutelstad) en De Groot (Fractie De Groot) het College van Burgemeester en Wethouders van
de gemeente Leiden de volgende vragen:
Notie vooraf:
In uw vragen schrijft u diverse keren dat het parkeerbeleid ‘van het college’ zou zijn.
Het huidige parkeerbeleid is niet in de eerste plaats op initiatief van het college ontwikkeld, maar op
instigatie en verzoek van uw raad. De basis voor het huidige beleid ligt in de schriftelijke vragen ‘Pas
parkeernormen aan’ uit 2017. Uw voorgangers beoogden hiermee de woningbouw te versnellen door
de remmende werking van parkeernormen in te perken en de overlast van parkeren rond nieuwbouw
te verminderen. Middels de Parkeervisie heeft het college dit verzoek beantwoord en een voorstel
voorgelegd aan de raad. In 2020 heeft een driekwart meerderheid van de raad met de Parkeervisie
vastgesteld en daarmee besloten tot het huidige parkeerbeleid. Sindsdien heeft ook telkens een ruime
raadsmeerderheid de parkeerverordening aangepast, om het nieuwe beleid te implementeren.
We zien dat het parkeerbeleid bijdraagt aan de doelen die de raad beoogde:
- Met de invoering van het nieuwe parkeerbeleid is de woningbouw werkelijk versneld, met
name van betaalbare woningen. Inmiddels staat Leiden in de top 5 van Nederland. - De parkeerdruk is in algemene zin gedaald, en daarmee ook de overlast van parkeren rond
nieuwbouw. - De beoordeling van inwoners voor de parkeermogelijkheden rond hun woning is sterk
gestegen, richting een hoogtepunt. Dit geldt stadsbreed én op wijkniveau, zowel voor de eigen
parkeermogelijkheden van bewoners als dat van hun bezoek.
Volledigheidshalve merkt het college op dat ook de afschaffing van het dubbeltjestarief
onderdeel is geweest van de Parkeervisie en de daaropvolgende besluitvorming van de raad.
- Is het College bekend met het gevolg van haar beleid dat minder mensen naar
buurthuizen kunnen komen omdat zij het parkeergeld niet kunnen of willen betalen?
Antwoord:
Vooropgesteld vindt ook het college het belangrijk dat sociale en maatschappelijke functies in
Leiden goed bereikbaar zijn. Hoewel verreweg de meeste Leidenaars zich op dagelijkse basis
te voet of met de fiets verplaatsen, is een deel van de Leidenaars (of vrijwilligers van buiten)
afhankelijk van de auto. Om hen tegemoet te komen zijn recent de verenigingsvergunningen,
werknemersvergunningen, zorgparkeervergunningen en bezoekersuren uitgebreid. Daarnaast
zijn de parkeermogelijkheden voor mindervaliden fors vergroot en bestaat de op landelijke
standaarden gebaseerde mantelzorgvergunning.Buurthuizen en veel andere maatschappelijke instellingen richten zich voornamelijk op
mensen die in de omgeving wonen. Het zijn dan ook bij uitstek functies die lopend of met de
fiets bezocht kunnen worden. Aangezien het veelal bezoekers zullen zijn die in dezelfde
parkeerzone wonen, kunnen zij desgewenst met de auto komen, aangezien de
parkeervergunning hier geldig is. Mensen die buiten de parkeerzone wonen, kunnen ervoor
kiezen om samen te reizen, buiten het gereguleerde gebied te parkeren of gebruik te maken
van de fiets of het openbaar vervoer. Mogelijk dat iemand even opgehaald en weggebracht
kan worden door een bezoeker die woonachtig is in dezelfde parkeerzone en beschikt over
een parkeervergunning. Voor ouderen van buiten de wijk biedt het regiovervoer een goede
uitkomst. Mensen met een beperking kunnen een gehandicaptenparkeerkaart aanschaffen en
een gratis gehandicaptenparkeervergunning. Hiermee kunnen zij op alle algemene
gehandicaptenparkeerplaatsen, betaalde (kort)parkeerplaatsen en
gehandicaptenparkeerplaatsen parkeren.Indien voornoemde alternatieven geen optie zijn en bezoekers met de auto komen, dienen zij
het reguliere uurtarief te betalen. Dit geldt voor alle functies binnen het gereguleerde gebied in
Leiden, behoudens bij winkelcentra, bedrijfslocaties en zwembaden, waar bezoekers de
eerste 2 uur €0,20 per uur betalen. - In hoeverre heeft het College de impact op buurthuizen en andere maatschappelijke
organisaties meegenomen bij haar besluit om betaald parkeren in wijken zoals
Meerburg in te voeren, en daarbij af te zien van de mogelijkheid om het dubbeltjestarief
te hanteren?
Antwoord:
Specifiek voor Huis van de Buurt Matilo, het buurthuis van zowel de wijk Meerburg als
Roomburg, geldt dat het wijkcentrum nog altijd gemakkelijk gratis met de auto te bezoeken is:
in de Wierickestraat ligt een gratis parkeerterrein op een minuut lopen van het buurthuis.In algemene zin het volgende: In de parkeervisie – die in de zomer van 2020 door de
gemeenteraad is vastgesteld – is onder andere bepaald dat het ‘dubbeltjestarief’ niet langer
op grote schaal worden toegepast. Dit gebeurt enkel nog rond winkelcentra met een
bovenlokale functie, bedrijfslocaties en zwembaden. Dit is door de gemeenteraad tevens
bekrachtigd met de vaststelling van de parkeerbelastingverordening, waarin specifiek de
locaties benoemd worden waar bezoekers de eerste 2 uur een goedkoper tarief betalen.
Het op grote schaal toepassen van het goedkope starttarief is niet wenselijk aangezien het
een verkeersaantrekkende werking heeft, misbruik in de hand werkt en de leefbaarheid in
wijken met bezoekerstrekkende functies verslechtert, onder meer door een (sterk) stijgende
parkeerdruk. Bekende voorbeelden zijn de situaties rond sportverenigingen, in de wijken rond
Leiden Centraal of bij gebedshuizen, waar bewoners geregeld hun auto niet meer in de eigen
straat of omgeving konden parkeren, mede als gevolg van de aanzuigende werking van het
dubbeltjestarief en de destijds nog stadsbrede geldigheid van de parkeervergunning in zone B.Naast het beperken van de toepassing van het goedkope starttarief heeft de raad daarom in
de Parkeervisie ook bepaald dat parkeerzones B1 en B2 opgedeeld worden in kleinere
parkeerzones. Beide maatregelen dragen bij aan het verbeteren van de leefbaarheid in de
woongebieden en Leiden als geheel.Doordat de bewonersparkeervergunning per 1 januari 2025 alleen nog geldig is binnen de
eigen (kleinere) parkeerzone worden duurzamere vormen van vervoer gestimuleerd, worden
er minder verkeersbewegingen met de auto gemaakt (op korte afstanden binnen Leiden), is er
minder uitstoot en congestie, neemt de parkeerdruk rondom bezoekerstrekkende
voorzieningen (zoals bijvoorbeeld trein/busstations, scholen, (sport)verenigingen en
geloofsgebouwen) in de woonwijken af, is er minder zoekverkeer en verbetert de
verkeersveiligheid.
Het is inherent aan deze maatregelen dat bewoners die op korte afstand binnen Leiden met
de auto willen reizen naar elke willekeurige voorziening (buiten de eigen parkeerzone) – niet
zijnde de aangewezen winkelcentra, bedrijfslocaties en zwembeden – het reguliere uurtarief
dienen te betalen. Bewoners zijn dan eerder geneigd de afweging te maken om op een
duurzamere manier te reizen, dan wanneer overal met de parkeervergunning geparkeerd kan
worden. - Is het College het met de VVD, PS en FDG eens dat we ervoor moeten zorgen dat
iedereen het buurthuis kan bezoeken en dat hoge parkeerkosten geen belemmering
mogen zijn?
Antwoord:
Het college is van mening dat iedereen een buurthuis moet kunnen bezoeken en constateert
dat de mogelijkheden hiervoor, met verschillende vervoerswijzen, toereikend zijn. Ook in het
door u aangehaalde voorbeeld, Huis van de Buurt Matilo. - Is het College bereid om het dubbeltjestarief (opnieuw) in te voeren rondom
buurthuizen, maar ook andere maatschappelijke organisaties zoals
verzorgingstehuizen of zorginstellingen, ook omdat veel van hun activiteiten overdag
plaatsvinden wanneer de parkeerdruk in de wijken laag is? Zo nee, waarom niet?
Antwoord:
Dit is niet primair een bevoegdheid van het college, maar van de raad. Het college raadt u dit
evenwel af. Er zijn in Leiden ontzettend veel maatschappelijke organisaties, verenigingen en
(zorg)instellingen. Indien hier het goedkope starttarief zou worden toegepast, houdt dit in dat
het wederom op zeer grote schaal ingevoerd moet worden. Dit is niet wenselijk, gezien de
vele leefbaarheidsproblemen die hieruit voortkomen, zoals beschreven in antwoord 2. De
parkeerdruk zou in diverse wijken niet langer dalen maar juist weer verder oplopen. U zou
hier ook diverse buurten en wijken mee teleurstellen, wiens inwoners tijdens de participatie
voor de Parkeervisie juist aangaven maatregelen te willen om de parkeeroverlast en de
aanzuigende werking van het vorige beleid in te perken.Daarnaast zou het praktisch onuitvoerbaar zijn en zorgen voor onduidelijke situaties wanneer
twee verschillende regimes op straat door elkaar worden toegepast. Veel van deze
voorzieningen beschikken immers niet over een afgebakende parkeervoorziening waarbij
aangegeven kan worden dat er een ander tarief geldt dan in de omgeving. - Welke andere mogelijkheden ziet het College om de financiële drempels weg te nemen
voor mensen die het buurthuis willen bezoeken met de auto?
Antwoord:
Zie hiervoor het antwoord op vraag 1.