Schriftelijke vraag:
Indiendatum: 21 februari 2025
Antwoorddatum: 1 april 2025
Indiener: Thijs Vos
Schriftelijke vragen van Thijs Vos (Partij Sleutelstad) aan het college van Burgemeester en Wethouders over openbaarmaking van bestuurskosten (ingediend op 21 februari 2025)
Burgemeesters en wethouders maken kosten bij het uitoefenen van hun functie die vanuit de gemeente vergoed worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om kosten op het vlak van woon-werkverkeer, dienstreizen, opleidingen en cursussen, abonnementen, het kopen van vakliteratuur en verhuizingen. Steeds meer overheden publiceren een overzicht van deze kosten per rubriek per bestuurder. Dit in het kader van transparantie. In onze regio besloot de gemeente Leiderdorp hier recent nog toe.[1]
Het openbaar bestuur hoort transparant te zijn. Wat Partij Sleutelstad betreft hoort daar ook het openbaar maken van bestuurskosten bij. In Leiden gebeurt dit naar ons weten nog niet. Wij roepen het college op om het voorbeeld van Leiderdorp te volgen en ook de gemaakte kosten door bestuurders openbaar te maken.
Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stelt het lid Vos (Partij Sleutelstad) het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:
- Hoeveel bestuurskosten zijn er in 2024 gemaakt? Kunt u dit – net zoals het Leiderdorpse college doet – specificeren per categorie en bestuurder?
Antwoord: Als college onderschrijven we de noodzaak van een transparant bestuur, dus we willen de inspanning graag doen om deze kosten inzichtelijk te maken, waarbij we onze huidige wijze van administreren als uitgangspunt nemen. Dat betekent dat een aantal gemaakte kosten wel en andere gemaakte kosten niet uitgesplitst worden naar bestuurder. We verwachten dat we binnen twee maanden op onze website een publicatie kunnen doen over 2024. - Is het college bereid om in het vervolg de jaarlijks gemaakte bestuurskosten openbaar te maken? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Ja, daartoe zijn wij bereid. We zullen jaarlijks het overzicht publiceren. Volledigheidshalve melden we daarbij dat als het gaat om de kosten voor het stadsbestuur die we publiceren, deze publicatie zich richt op het college van B&W en niet op de gemeenteraad. De mate waarin u die kosten openbaar wilt maken, is vanzelfsprekend aan de gemeenteraad zelf.
[1] https://www.leiderdorp.nl/bestuur-organisatie/burgemeester-en-wethouders/bestuurskosten
Schriftelijke vragen van Thijs Vos (Partij Sleutelstad) aan het college van Burgemeester en Wethouders over openbaarmaking van bestuurskosten (ingediend op 21 februari 2025)
Burgemeesters en wethouders maken kosten bij het uitoefenen van hun functie die vanuit de gemeente vergoed worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om kosten op het vlak van woon-werkverkeer, dienstreizen, opleidingen en cursussen, abonnementen, het kopen van vakliteratuur en verhuizingen. Steeds meer overheden publiceren een overzicht van deze kosten per rubriek per bestuurder. Dit in het kader van transparantie. In onze regio besloot de gemeente Leiderdorp hier recent nog toe.[1]
Het openbaar bestuur hoort transparant te zijn. Wat Partij Sleutelstad betreft hoort daar ook het openbaar maken van bestuurskosten bij. In Leiden gebeurt dit naar ons weten nog niet. Wij roepen het college op om het voorbeeld van Leiderdorp te volgen en ook de gemaakte kosten door bestuurders openbaar te maken.
Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stelt het lid Vos (Partij Sleutelstad) het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:
- Hoeveel bestuurskosten zijn er in 2024 gemaakt? Kunt u dit – net zoals het Leiderdorpse college doet – specificeren per categorie en bestuurder?
- Is het college bereid om in het vervolg de jaarlijks gemaakte bestuurskosten openbaar te maken? Zo nee, waarom niet?
[1] https://www.leiderdorp.nl/bestuur-organisatie/burgemeester-en-wethouders/bestuurskosten