Schriftelijke vraag:
Indiendatum: 16 mei 2025
Antwoorddatum: 15 juli 2025
Indiener: Thijs Vos
Schriftelijke vragen van Thijs Vos (Partij Sleutelstad), Alyssa Voorwald (VVD), Dave de Jong (Fractie De Groot) en Matthijs Vet (ChristenUnie) aan het college van Burgemeester en Wethouders over parkeren bij sloop-nieuwbouw (ingediend: 16-05-2025)
Bewoners van de Prinsessenbuurt moeten door de sloop-nieuwbouwplannen niet alleen huis en haard verlaten, maar verliezen in veel gevallen ook hun parkeervergunning. In het huidige parkeerbeleid is een vergunning immers niet gekoppeld aan een persoon, maar aan een adres. Daarbij geldt dat woningen die na 1 januari 2019 vergund, gesplitst of samengevoegd (‘ontkamerd’) zijn uitgesloten zijn van een parkeervergunning. Dit omvat ook sloop-nieuwbouw. Men is in dat geval volledig afhankelijk van eventuele plaatsen op eigen terrein. In de Binnenstad geldt daarnaast ook nog een vergunningenplafond en wachtlijst.
Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stellen de leden Vos (Partij Sleutelstad) en Voorwald (VVD) en duo-leden De Jong (Fractie De Groot) en Vet (ChristenUnie) het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:
De bewonerscommissie Prinsessenbuurt organiseerde afgelopen dinsdag een goed bezochte bijeenkomst voor bewoners van de Prinsessenbuurt over parkeren bij sloop-nieuwbouw. Veel bewoners maken zich grote zorgen over wat het parkeerbeleid voor hen betekent: Kan ik mijn auto nog wel kwijt als ik verhuis? Door de wirwar aan parkeerregels weten zij vaak ook niet waar zij aan toe zijn. Niet iedereen weet hoe ze – bij het zoeken van een nieuwe woning – kunnen achterhalen welke regels van toepassing zijn op een specifieke woning, wanneer voor het laatst een functiewijziging heeft plaatsgevonden en op basis van welke gronden eventuele inpandige parkeerplaatsen worden verdeeld.
- Op welke wijze en in welk stadium worden bewoners die vanwege sloop-nieuwbouw moeten verhuizen geïnformeerd over de mogelijkheden om een nieuwe woning met een parkeerplaats te vinden?
- De bewonerscommissie had het college uitgenodigd voor deze, maar vanuit de gemeente is niemand aangeschoven. Waarom is het college niet ingegaan op de uitnodiging om uitleg te geven aan de bezorgde bewoners?
- Is het college van mening dat bij sloop-nieuwbouw de informatievoorziening naar bewoners over parkeren voldoende is? Zo ja, waar blijkt dat uit? Zo nee, wat gaat het college doen om dit te verbeteren?
Wie de WOZ-waarde van een woning wil weten, kan deze met één klik op de knop op adres-niveau opvragen via bijvoorbeeld wozwaardeloket.nl.
- Is het college bereid om een zelfde soort systeem op te zetten voor parkeerregels zodat woningzoekenden gemakkelijk kunnen nagaan met welke parkeerregels zij te maken krijgen?
Niet alleen bewoners met een auto maken zich zorgen over wat het parkeerbeleid voor hen betekent. Ook bewoners die zelf geen auto hebben zijn ongerust. Zij vrezen dat familie, kennissen en mantelzorgers op hoge kosten worden gejaagd als zij op bezoek komen of zelfs wegblijven door het parkeerbeleid. Bij woningen die uitgesloten zijn van een parkeervergunning (zoals bij sloopnieuwbouw) kan – althans volgens de informatie die de bewonerscommissie van de gemeente heeft ontvangen[1] – namelijk geen gebruik worden gemaakt van de bezoekersregeling. Gasten moeten daarmee direct het volle pond betalen als zij op bezoek komen.
- Klopt het dat geen gebruik kan worden gemaakt van de bezoekersregeling als een woning uitgesloten is van een parkeervergunning (zoals sloop-nieuwbouw)? Zo ja, waarom wordt dit onderscheid gemaakt?
- Wat vindt het college ervan dat bewoners hierdoor minder bezoek ontvangen? Staat dit niet haaks op het streven om eenzaamheid te voorkomen? Bewoners die terugkeren naar de Prinsessenbuurt moeten gebruik maken van de inpandige parkeerplaatsen die De Sleutels gaat aanleggen. De kosten hiervan zijn echter bijna twaalfmaal zo hoog als bij straatparkeren: waar bewoners van de Prinsessenbuurt nu nog €61,- per jaar betalen, moeten ze na terugkeer dit bedrag per maand gaan betalen.
- Is het college het met ons eens dat het niet sociaal is om zulke hoge kosten van terugkeerders te vragen? Zo ja, wat gaat zij hiertegen doen? Zo nee, waarom niet?
Onder de bewoners van de Prinsessenbuurt is veel weerstand tegen het parkeerbeleid. Voor een deel van de bewoners reden om in de draagvlakmeting tegen de sloop-nieuwbouw te stemmen. Ook bij de Zuidelijke Blokken van de Kooi is dit het geval. Het parkeerbeleid vormt daarmee de nekslag voor sloop-nieuwbouwplannen.
- Is het college het met ons eens dat het onwenselijk is dat sloop-nieuwbouwplannen worden afgewezen doordat bewoners geen perspectief hebben op een betaalbare parkeerplaats bij terugkeer?
- Waarom vindt het college het ontmoedigen van autobezit belangrijker dan het doorgang laten vinden van bouwprojecten?
- Is het college bereid om alsnog een uitzondering te maken voor terugkeerders? Zo nee, waarom niet? In dat laatste geval: Is het college dan in ieder geval bereid om compensatie te bieden aan de terugkeerders?
Noot voor de pers (niet bestemd voor publicatie):
Voor nadere inlichtingen over deze schriftelijke vragen kan contact worden opgenomen met Thijs Vos,
raadslid van Partij Sleutelstad (06-38967196, t.vos@gemeenteraadleiden.nl), Alyssa Voorwald,
raadslid VVD (06-36145475, a.voorwald@gemeenteraadleiden.nl), Dave de Jong, duo-lid Fractie De
Groot (06-34825831, d.de.jong@gemeenteraadleiden.nl) en/of Matthijs Vet, duo-lid ChristenUnie (06-
3959395, m.vet@gemeenteraadleide.nl).
Schriftelijke vragen van Thijs Vos (Partij Sleutelstad), Alyssa Voorwald (VVD), Dave de Jong (Fractie De Groot) en Matthijs Vet (ChristenUnie) aan het college van Burgemeester en Wethouders over parkeren bij sloop-nieuwbouw (ingediend: 16-05-2025)
Bewoners van de Prinsessenbuurt moeten door de sloop-nieuwbouwplannen niet alleen huis en haard verlaten, maar verliezen in veel gevallen ook hun parkeervergunning. In het huidige parkeerbeleid is een vergunning immers niet gekoppeld aan een persoon, maar aan een adres. Daarbij geldt dat woningen die na 1 januari 2019 vergund, gesplitst of samengevoegd (‘ontkamerd’) zijn uitgesloten zijn van een parkeervergunning. Dit omvat ook sloop-nieuwbouw. Men is in dat geval volledig afhankelijk van eventuele plaatsen op eigen terrein. In de Binnenstad geldt daarnaast ook nog een vergunningenplafond en wachtlijst.
Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stellen de leden Vos (Partij Sleutelstad) en Voorwald (VVD) en duo-leden De Jong (Fractie De Groot) en Vet (ChristenUnie) het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:
De bewonerscommissie Prinsessenbuurt organiseerde afgelopen dinsdag een goed bezochte bijeenkomst voor bewoners van de Prinsessenbuurt over parkeren bij sloop-nieuwbouw. Veel bewoners maken zich grote zorgen over wat het parkeerbeleid voor hen betekent: Kan ik mijn auto nog wel kwijt als ik verhuis? Door de wirwar aan parkeerregels weten zij vaak ook niet waar zij aan toe zijn. Niet iedereen weet hoe ze – bij het zoeken van een nieuwe woning – kunnen achterhalen welke regels van toepassing zijn op een specifieke woning, wanneer voor het laatst een functiewijziging heeft plaatsgevonden en op basis van welke gronden eventuele inpandige parkeerplaatsen worden verdeeld.
- Op welke wijze en in welk stadium worden bewoners die vanwege sloop-nieuwbouw moeten verhuizen geïnformeerd over de mogelijkheden om een nieuwe woning met een parkeerplaats te vinden?
Antwoord: Dit is de verantwoordelijkheid van de ontwikkelaar/woningbouwvereniging. Bewoners dienen aan de voorkant op de hoogte gebracht te worden van de sloopplannen en eventuele consequenties voor het parkeren. Indien men verhuist naar een ander adres kan bij de verhuurder/eigenaar van die woning of bij de gemeente nagegaan worden of men recht heeft op 1 of meerdere parkeervergunningen. De Sleutels biedt terugkeerders bij Prins6 een maatwerkregeling aan, die bestaat uit korting op een parkeerplek op eigen terrein. - De bewonerscommissie had het college uitgenodigd voor deze, maar vanuit de gemeente is niemand aangeschoven. Waarom is het college niet ingegaan op de uitnodiging om uitleg te geven aan de bezorgde bewoners?
Antwoord: Wethouder Terpstra is uitgenodigd maar was verhinderd. Het college heeft op meerdere andere momenten contact gehad met de bewoners. De bewonerscommissie heeft vooraf de presentatie van het parkeerbeleid gedeeld met De Sleutels en de gemeente. De gemeente heeft deze bekeken en hierop schriftelijk gereageerd met enkele aanpassingen en suggesties. - Is het college van mening dat bij sloop-nieuwbouw de informatievoorziening naar bewoners over parkeren voldoende is? Zo ja, waar blijkt dat uit? Zo nee, wat gaat het college doen om dit te verbeteren?
Antwoord: Ja. De regels zijn vastgelegd in de parkeerverordening en de Beleidsregels parkeernormen Leiden 2020. Deze zijn gepubliceerd en bekend bij ontwikkelaars en woningbouwverenigingen. Zij zijn
verantwoordelijk voor de communicatie richting de zittende en toekomstige huurders/kopers. Ook op de website van de gemeente is duidelijk aangegeven wanneer bewoners niet in aanmerking kunnen komen voor een parkeervergunning.Wie de WOZ-waarde van een woning wil weten, kan deze met één klik op de knop op adres-niveau opvragen via bijvoorbeeld wozwaardeloket.nl.
- Is het college bereid om een zelfde soort systeem op te zetten voor parkeerregels zodat woningzoekenden gemakkelijk kunnen nagaan met welke parkeerregels zij te maken krijgen?
Antwoord: Het college vindt dit een goede suggestie en neemt dit voorstel mee in de evaluatie parkeervisie die gepland staat in 2026.Niet alleen bewoners met een auto maken zich zorgen over wat het parkeerbeleid voor hen betekent. Ook bewoners die zelf geen auto hebben zijn ongerust. Zij vrezen dat familie, kennissen en mantelzorgers op hoge kosten worden gejaagd als zij op bezoek komen of zelfs wegblijven door het parkeerbeleid. Bij woningen die uitgesloten zijn van een parkeervergunning (zoals bij sloopnieuwbouw) kan – althans volgens de informatie die de bewonerscommissie van de gemeente heeft ontvangen[1] – namelijk geen gebruik worden gemaakt van de bezoekersregeling. Gasten moeten daarmee direct het volle pond betalen als zij op bezoek komen.
- Klopt het dat geen gebruik kan worden gemaakt van de bezoekersregeling als een woning uitgesloten is van een parkeervergunning (zoals sloop-nieuwbouw)? Zo ja, waarom wordt dit onderscheid gemaakt?
Antwoord: Dit klopt. In artikel 3A van de parkeerverordening is opgenomen dat bewoners van nieuwbouw en woningen ontstaan door functiewijziging, splitsing en verkamering niet in aanmerking kunnen komen voor bewoners- bezoekers- en deelauto parkeervergunning. De parkeereis bestaat uit een bewonersen een bezoekersdeel. Voor het bewonersdeel kan afgeweken worden, omdat toekomstige bewoners niet in aanmerking kunnen komen voor een parkeervergunning. Het bezoekersdeel dient in de meeste gevallen wel op het eigen terrein aangelegd te worden. Als bezoekers op het eigen terrein dienen te parkeren, ligt het niet voor de hand om bezoekers tegen een gereduceerd tarief op straat te laten parkeren. Bezoekers kunnen wel op straat parkeren, maar betalen dan het reguliere uurtarief. Dit geldt ook als de sloop/nieuwbouw-regeling wordt toegepast. Het parkeren van bezoekers wordt dan niet (of slechts gedeeltelijk) op het eigen terrein gefaciliteerd, maar in de openbare ruimte waar ruimte is ontstaan omdat nieuwe bewoners geen parkeervergunning aan kunnen schaffen. In het overgrote deel van Leiden is bij de vormgeving van de regulering rekening gehouden met het parkeren van bezoekers van bewoners door de reguleringsdagen en –tijden te beperken van maandag t/m vrijdag van 9.00 – 21.00 uur. In de avond na 21.00 uur en op zondag de hele dag, kunnen bewoners dan kosteloos bezoekers ontvangen. Ook kunnen bezoekers ervoor kiezen om op een andere wijze te reizen. Op de korte afstand is de fiets een goed alternatief. Voor de langere afstanden kan met het openbaar vervoer gereisd worden. - Wat vindt het college ervan dat bewoners hierdoor minder bezoek ontvangen? Staat dit niet haaks op het streven om eenzaamheid te voorkomen?
Antwoord: Het college ondersteunt deze aanname niet.Bewoners die terugkeren naar de Prinsessenbuurt moeten gebruik maken van de inpandige parkeerplaatsen die De Sleutels gaat aanleggen. De kosten hiervan zijn echter bijna twaalfmaal zo hoog als bij straatparkeren: waar bewoners van de Prinsessenbuurt nu nog €61,- per jaar betalen, moeten ze na terugkeer dit bedrag per maand gaan betalen.
- Is het college het met ons eens dat het niet sociaal is om zulke hoge kosten van terugkeerders te vragen? Zo ja, wat gaat zij hiertegen doen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord:
De gemeente is alleen verantwoordelijk voor het aantal parkeerplaatsen dat bij een nieuwe ontwikkeling moet worden gerealiseerd op het eigen terrein (stellen van de parkeereis). De gemeente gaat niet over de verdeling van de parkeerplaatsen over de bewoners en de toegepaste tarieven. Bij Prins6 wordt door De Sleutels voor terugkerende huurders een maatwerkregeling aangeboden,Onder de bewoners van de Prinsessenbuurt is veel weerstand tegen het parkeerbeleid. Voor een deel van de bewoners reden om in de draagvlakmeting tegen de sloop-nieuwbouw te stemmen. Ook bij de Zuidelijke Blokken van de Kooi is dit het geval. Het parkeerbeleid vormt daarmee de nekslag voor sloop-nieuwbouwplannen.
- Is het college het met ons eens dat het onwenselijk is dat sloop-nieuwbouwplannen worden afgewezen doordat bewoners geen perspectief hebben op een betaalbare parkeerplaats bij terugkeer?
Antwoord: Het college kan zich niet vinden in deze bewering over sloop/nieuwbouw-projecten. Juist door het parkeerbeleid is het mogelijk om bouwplannen te realiseren. Zonder de invoering van parkeerregulering, de afwijkmogelijkheid voor het bewonersdeel van de parkeereis en de regeling dat bewoners van nieuwbouw niet in aanmerking kunnen komen voor een parkeervergunning, zouden bouwplannen niet realiseerbaar zijn. Zonder het parkeerbeleid zou de parkeereis veel hoger uitvallen, worden projecten financieel onhaalbaar, is het niet mogelijk om goedkope woningen te bouwen, staan parkeervoorzieningen bij nieuwbouw leeg en zou de parkeerdruk in de omgeving van nieuwbouw toenemen. Met name dit laatste zou ten koste gaan van het draagvlak in de directe omgeving van de nieuwbouw. De gemeente stelt een minimale parkeereis. De woningbouwvereniging of ontwikkelaar kan ervoor kiezen om meer parkeerplaatsen aan te leggen. Ook kunnen zij ervoor kiezen om parkeerplaatsen (al dan niet tijdelijk) aan te leggen voor bewoners die na de sloop van de woningen terug willen keren in de nieuwbouw. In veel gevallen gaat het om een beperkt aantal mensen dat terugkeert in de nieuwbouw. Het is dan ook te kort door de bocht om te stellen dat de plannen voor de
sloop worden afgewezen door de huurders. Indien de ontwikkelaar of woningbouwvereniging terugkomers faciliteert, zullen zij eerder geneigd zijn in te stemmen met de plannen. Bij de zuidelijke blokken valt een groot deel van de nieuwbouw onder ‘renovatie’. De bewoners van deze complexen behouden dus het recht op een parkeervergunning. - Waarom vindt het college het ontmoedigen van autobezit belangrijker dan het doorgang laten vinden van bouwprojecten?
Antwoord: Het parkeerbeleid is voor een groot deel juist opgesteld om de bouw van de vele (goedkope) woningen mogelijk te maken en op een verantwoorde wijze in te kunnen passen binnen de bestaande stedelijke contouren, zonder daarbij de leefbaarheid geweld aan te doen. Leiden is succesvol in het realiseren van nieuwe woningen, tot 2030 komen er jaarlijks 1300 woonadressen bij. Dit komt mede door het parkeerbeleid. Bij de vorige vraag is reeds aangegeven wat de consequenties zouden zijn, wanneer het beleid niet op deze manier was vormgegeven. Het college geeft in deze dus juist prioriteit aan het realiseren en inpassen van de vele woningen die in Leiden gebouwd moeten worden. - Is het college bereid om alsnog een uitzondering te maken voor terugkeerders? Zo nee, waarom niet? In dat laatste geval: Is het college dan in ieder geval bereid om compensatie te bieden aan de terugkeerders?
Antwoord: Het college is niet bereid om uitzonderingen te maken voor bewoners van dit project en werkt conform beleid. Het college handelt in de geest van de parkeerverordening die door de gemeenteraad is
vastgesteld. Hierin is duidelijk aangegeven dat bewoners van nieuwbouw niet in aanmerking kunnen komen voor een parkeervergunning. Ook niet wanneer deze na de sloop terugkeren in de nieuwbouw. Dit is bij andere projecten de afgelopen jaren ook niet gedaan en zou een precedent scheppen voor toekomstige projecten. Het is aan de ontwikkelaar of woningbouwvereniging om al dan nietZo nee, waarom niet? In dat laatste geval: Is het college dan in ieder geval bereid om compensatie te bieden aan de terugkeerders?
Antwoord:
Het is niet aan de gemeente om deze bewoners te compenseren. De woningbouwvereniging is in deze wel bereid om terugkerende bewoners tegemoet te komen in de kosten. Zie eerdere opmerking hierover.
Noot voor de pers (niet bestemd voor publicatie):
Voor nadere inlichtingen over deze schriftelijke vragen kan contact worden opgenomen met Thijs Vos,
raadslid van Partij Sleutelstad (06-38967196, t.vos@gemeenteraadleiden.nl), Alyssa Voorwald,
raadslid VVD (06-36145475, a.voorwald@gemeenteraadleiden.nl), Dave de Jong, duo-lid Fractie De
Groot (06-34825831, d.de.jong@gemeenteraadleiden.nl) en/of Matthijs Vet, duo-lid ChristenUnie (06-
3959395, m.vet@gemeenteraadleide.nl).
Antwoorddatum: 1 april 2025
Schriftelijke vragen van Thijs Vos (Partij Sleutelstad) aan het college van
Burgemeester en Wethouders over openbaarmaking van bestuurskosten
(ingediend: 21-02-2025)
Antwoord van Burgemeester en Wethouders (ontvangen 1 april 2025):
Burgemeesters en wethouders maken kosten bij het uitoefenen van hun functie die vanuit de
gemeente vergoed worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om kosten op het vlak van woon-werkverkeer,
dienstreizen, opleidingen en cursussen, abonnementen, het kopen van vakliteratuur en verhuizingen.
Steeds meer overheden publiceren een overzicht van deze kosten per rubriek per bestuurder. Dit in
het kader van transparantie. In onze regio besloot de gemeente Leiderdorp hier recent nog toe.1
Het openbaar bestuur hoort transparant te zijn. Wat Partij Sleutelstad betreft hoort daar ook het
openbaar maken van bestuurskosten bij. In Leiden gebeurt dit naar ons weten nog niet. Wij roepen
het college op om het voorbeeld van Leiderdorp te volgen en ook de gemaakte kosten door
bestuurders openbaar te maken.
Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stelt het lid Vos (Partij Sleutelstad) het College
van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:
- Hoeveel bestuurskosten zijn er in 2024 gemaakt? Kunt u dit – net zoals het
Leiderdorpse college doet – specificeren per categorie en bestuurder?
Antwoord:
Als college onderschrijven we de noodzaak van een transparant bestuur, dus we willen de
inspanning graag doen om deze kosten inzichtelijk te maken, waarbij we onze huidige wijze
van administreren als uitgangspunt nemen. Dat betekent dat een aantal gemaakte kosten wel
en andere gemaakte kosten niet uitgesplitst worden naar bestuurder. We verwachten dat we
binnen twee maanden op onze website een publicatie kunnen doen over 2024. - Is het college bereid om in het vervolg de jaarlijks gemaakte bestuurskosten openbaar
te maken? Zo nee, waarom niet?
Antwoord:
Ja, daartoe zijn wij bereid. We zullen jaarlijks het overzicht publiceren. Volledigheidshalve
melden we daarbij dat als het gaat om de kosten voor het stadsbestuur die we publiceren,
deze publicatie zich richt op het college van B&W en niet op de gemeenteraad. De mate
waarin u die kosten openbaar wilt maken, is vanzelfsprekend aan de gemeenteraad zelf.
Antwoord voor 20250221 SV PS Vos over openbaarmaking van bestuurskosten