AMENDEMENT:

Datum: 27 mei 2025

Mede-indiener: Eli de Graaf

Onderwerp: Advies van de jongerenraad ‘Jongeren financieel informeren’

Status: Verworpen 

Voor: 9
D66 (5), PS (2), SVL (2)

Tegen: 29
GL (10), VVD (5), PvdA (4), PvdD (4), CDA (2), SP (2), CU (1), FDG (1)

RV 25.0032
Advies van de jongerenraad ‘Jongeren financieel informeren’

Amendement: A.25.0032.02

Onderwerp: TikTok via lokale influencers

De gemeenteraad van Leiden, bijeen in de vergadering van 27 mei 2025,
BESLUIT

Na besluitpunt 2a het volgende beslispunt toe te voegen en de overige beslispunten te
hernummeren:

indien bij communicatiecampagnes gericht aan jongeren gebruik wordt gemaakt van social media van (lokale) influencers ook als mogelijk effectief social media TikTok in te zetten;

Sander van Diepen – D66
Eli de Graaf – PS

TOELICHTING

In het advies van de jongerenraad wordt aangegeven dat video’s om jongeren te bereiken verspreid moeten worden via lokale influencers op TikTok om effectief te zijn. Het College is bereid tot inzet van lokale influencers, maar niet via TikTok. Het VNG advies “Advies over het gebruik van apps uit landen met een offensief cyberprogramma” adviseert om bepaalde apps te weren van werktelefoons en niet in te zetten als communicatiekanaal voor inwoners.1

Uit het nationale Social Media Onderzoek 2025 blijkt echter dat bij de categorie jongeren tussen 15-19 jaar TikTok dé social media is en instagram aan populariteit verlies en meer dan de helft van de jongeren in deze categorie TikTok heeft.2 Landelijk zitten D66, VVD, Groenlinks-PvdA, PVV, FvD, BBB op TikTok en deze partijen hebben ook een veilige manier van gebruik gevonden en passen deze toe.3
Om de jeugd te bereiken is TikTok nodig, want uit onderzoek van het Commissariaat van de Media blijkt dat 40% van de Nederlandse jongeren TikTok als hoofdbron gebruikt om van nieuws op de hoogte te blijven;4 Er is ook steeds meer Europese regulering, zoals de Digitale Dienstenverordening (DSA) die ook op Bytedance, de moeder van TikTok, van toepassing is, waardoor het product veiliger is en wordt. Tenslotte hoeft via de inzet van lokale influencers de gemeente zelf niet actief te zijn op TikTok en blijft zo voldoen aan het VNG advies.

1 https://vng.nl/sites/default/files/2025-03/advies-over-het-gebruik-van-apps-uit-landen-met-een-offensiefcyberprogramma.pdf
2 https://www.newcom.nl/nationale-social-media-onderzoek-basis-2025/
3 https://www.ad.nl/politiek/ook-d66-noodgedwongen-terug-op-tiktok-jetten-willen-dominantie-pvv-en-fvddoorbreken~a492876a/
4 https://www.cvdm.nl/mediamonitor/mediamonitor-jongeren-nieuws-en-sociale-media/