MOTIE:

Datum: 10 juli 2025

Mede-indiener: Famke Güler

Onderwerp: Kaderbrief 2025-2029

Status: In afwachting van de besluitenlijst

Voor: In afwachting van de besluitenlijst

Tegen: In afwachting van de besluitenlijst

RV 25.0050
Kaderbrief 2025-2029

Motie: M.25.0050/
Onderwerp: Digitale beschikbaarheid van uitkeringsinformatie

De gemeenteraad van Leiden, in de vergadering van 10 juli 2025,
Constaterende dat:

  • Leidenaren met een uitkering regelmatig belangrijke informatie krijgen van de gemeente, zoals uitkeringsspecificaties en jaaropgaves;
  •  De wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer op 1 januari 2026 in werking treedt dat ervoor zorgt dat er meer mogelijkheden zijn om via digitale kanalen contact te hebben met de overheid;
  • De gemeente Leiden uitkeringsspecificaties standaard per post verstuurt en deze alleen op verzoek nagestuurd kunnen worden;

Overwegende dat:

  • De Raad eerder in M.24.0088.02 ‘Toegankelijke communicatie met mensen in de bijstand’ heeft gevraagd om meer gebruik te maken van digitale communicatiemiddelen;
  • Veel Leidenaren met een uitkering graag belangrijke informatie, zoals de uitkeringsspecificatie, digitaal zouden ontvangen of inzien waardoor de uitkeringsadministratie makkelijker wordt;
  • Bij verschillende gemeentes in de buurt het ook al mogelijk is om digitaal uitkeringsspecificaties te bekijken, zoals Alphen aan den Rijn, Delft en Westland;

Verzoekt het college:

  • Om te inventariseren of er mogelijkheden zijn om belangrijke uitkeringsinformatie, zoals uitkeringsspecificaties en jaaropgaves, standaard per mail (naast post) te versturen en/of deze digitaal inzichtelijk te maken voor uitkeringsontvangers en de Raad hierover te informeren.

Sander Van Diepen – D66
Famke Güler – Partij Sleutelstad