MOTIE:
Datum: 10 juli 2025
Mede-indiener: Famke Güler
Onderwerp: Kaderbrief 2025-2029
Status: In afwachting van de besluitenlijst
Voor: In afwachting van de besluitenlijst
Tegen: In afwachting van de besluitenlijst
RV 25.0050
Kaderbrief 2025-2029
Motie: M.25.0050/
Onderwerp: Digitale beschikbaarheid van uitkeringsinformatie
De gemeenteraad van Leiden, in de vergadering van 10 juli 2025,
Constaterende dat:
- Leidenaren met een uitkering regelmatig belangrijke informatie krijgen van de gemeente, zoals uitkeringsspecificaties en jaaropgaves;
- De wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer op 1 januari 2026 in werking treedt dat ervoor zorgt dat er meer mogelijkheden zijn om via digitale kanalen contact te hebben met de overheid;
- De gemeente Leiden uitkeringsspecificaties standaard per post verstuurt en deze alleen op verzoek nagestuurd kunnen worden;
Overwegende dat:
- De Raad eerder in M.24.0088.02 ‘Toegankelijke communicatie met mensen in de bijstand’ heeft gevraagd om meer gebruik te maken van digitale communicatiemiddelen;
- Veel Leidenaren met een uitkering graag belangrijke informatie, zoals de uitkeringsspecificatie, digitaal zouden ontvangen of inzien waardoor de uitkeringsadministratie makkelijker wordt;
- Bij verschillende gemeentes in de buurt het ook al mogelijk is om digitaal uitkeringsspecificaties te bekijken, zoals Alphen aan den Rijn, Delft en Westland;
Verzoekt het college:
- Om te inventariseren of er mogelijkheden zijn om belangrijke uitkeringsinformatie, zoals uitkeringsspecificaties en jaaropgaves, standaard per mail (naast post) te versturen en/of deze digitaal inzichtelijk te maken voor uitkeringsontvangers en de Raad hierover te informeren.
Sander Van Diepen – D66
Famke Güler – Partij Sleutelstad