MOTIE:

Datum: 7 november 2024

Mede-indiener: Thijs Vos 

Onderwerp: Programmabegroting 2025 – 2028

Status: Aangenomen

Voor

Tegen

De gemeenteraad van Leiden, in de vergadering van 7 november 2024,

Ziet dat:

  • Kinderen met een lager of een hoger dan gemiddeld IQ moeite kunnen hebben met het volgen van regulier onderwijs als met hun situatie geen rekening wordt gehouden;
  • het onderkennen van lager of een hoger IQ dan gemiddeld, meer omvat dan alleen het vaststellen van een laag of hoog IQ, en ook betrekking heeft op het vaststellen van krachten en beperkingen op het terrein van psychomotorische, zintuiglijke, intellectuele, verbeeldende en emotionele gevoeligheden;
  • bij basisschoolkinderen een lager of een hoger dan gemiddeld IQ vaak niet of niet op tijd ontdekt wordt;
  • het risico bestaat dat kinderen psychische problemen ontwikkelen en een beroep op de specialistische jeugdzorg moeten doen wanneer een lager of een hoger dan gemiddeld IQ niet wordt onderkend;
  • de kans op het onderkennen van een laag of een hoog IQ kleiner is bij kinderen met een niet-westerse achtergrond en een lage sociaaleconomische status dan bij kinderen uit een kansrijker milieu;
  • het college in beleidsstukken weinig tot geen aandacht besteedt aan het belang van het tijdig onderkennen van een lager of een hoger dan gemiddeld IQ bij basisschoolkinderen.

Vindt dat:

  • Ieder kind recht heeft op passend onderwijs, liefst in de eigen klas en op de school waar ze al leerling zijn;
  • als er sprake is van een lager of een hoger dan gemiddeld IQ het in het belang van het kind is dit zo snel mogelijk te onderkennen, net als bij andere vormen van neurodivergentie, zodat hiermee, bijvoorbeeld door leerkrachten, rekening kan worden gehouden;
  • het college een belangrijke bijdrage kan leveren aan het voorkomen van stress en schooluitval bij kinderen met een lager of een hoger dan gemiddeld IQ door bij het opstellen van jeugdbeleid en onderwijsbeleid hieraan expliciet aandacht te besteden.

Vraagt het college om:

  • het belang van het onderkennen van een lager of een hoger dan gemiddeld IQ bij schoolkinderen te gebruiken bij het opstellen van jeugdbeleid en onderwijsbeleid;
  • bij schoolbesturen, leerkrachten en zorgprofessionals actief het belang van het bijtijds onderkennen van een lager of een hoger dan gemiddeld IQ bij schoolkinderen onder de aandacht te brengen.

Maarten de Crom
Maaike van Vliet – VVD
Famke Güler – PS
Elianne Wijnands SVL
Linda Beimer – D66