MOTIE:

Datum: 10 juli 2025

Mede-indiener: Famke Güler

Onderwerp: Kaderbrief 2025-2029

Status: In afwachting van de besluitenlijst

Voor: In afwachting van de besluitenlijst

Tegen: In afwachting van de besluitenlijst

RV 25.0050
Kaderbrief 2025-2029

Motie: M.25.0050.xx
Onderwerp: Stapelaars helpen stapelen!

De gemeenteraad van Leiden, in de vergadering van 10 juli 2025,
Constaterende dat:

  • Leiden gelijke kansen wil creëren voor kinderen en jongeren in de stad om zich te ontwikkelen en te ontplooien;
  • De Leidse Gelijke Kansen Aanpak gericht is op het terugdringen van institutionele oorzaken van kansenongelijkheid en het versterken van doorlopende leerlijnen voor alle kinderen en jongeren;
  • De mogelijkheid om te stapelen van diploma’s belangrijk is voor kansengelijkheid, omdat het jongeren de mogelijkheid geeft zich verder te ontwikkelen, ongeacht hun aanvankelijke instroomniveau;
  • In het Actieplan Kansrijk Onderwijs wordt ingezet op een warme overdracht en doorlopende leeren ontwikkellijnen.

Overwegende dat:

  • 8% [1] van alle leerlingen jaarlijks ervoor kiest om te gaan stapelen [2], vaak komt dit door onderadvisering van scholieren;
  • In Nederland krijgen sommige groepen leerlingen structureel een lager schooladvies dan het niveau dat bij hen past op basis van de doorstroomtoets;
  • Dat gebeurt vooral bij leerlingen die opgroeien in gezinnen met een lagere sociaaleconomische positie en ouders die geen hbo- of universitair onderwijs hebben gevolgd [3];
  • In Leiden Stapelaars niet expliciet worden meegenomen in het Leidse Gelijke Kansen Aanpak.

Verzoekt het College:

  • In de doorontwikkeling van de Leidse Gelijke Kansen Aanpak expliciet aandacht te geven aan jongeren die via een stapelroute hun diploma’s behalen;
  • Hierbij in kaart te brengen welke belemmeringen jongeren ervaren in het stapelen van opleidingen en hoe deze lokaal verminderd kunnen worden, bijvoorbeeld via betere informatievoorziening en warme overdracht;
  • Te verkennen hoe de gemeente, in samenspraak met scholen en samenwerkingspartners, kan bijdragen aan een soepele overgang tussen onderwijsniveaus en instellingen voor stapelaars.

Rembrandt Rowaan – GroenLinks
Houssam Boutaïbi – GroenLinks
Famke Güler – PS

[1] Over een langere periode is het totaal aandeel gediplomeerden dat stapelt redelijke stabiel rond de 8 procent
met een lichte daling naar 7% in 2023-2024, Stapelen in het voortgezet onderwijs | Kerncijfers en indicatoren
Voortgezet Onderwijs | OCW in cijfers
[2] Scholieren die een bepaalde diploma halen in het voortgezet onderwijs (vo) en daarna doorgaan met een
andere opleiding in het vo of meerdere diploma’s halen in het vervolgonderwijs.
[3] Het schooladvies en onderadvisering | Nederlands Jeugdinstituut