Partij Sleutelstad stemt tegen nieuwe reeks dure verkeersprojecten

©Rijnlandroute

Onder de verhullende titel ‘Kaderbesluit Groene lopers Leiden; Veilige straten, leefbare wijken, schone lucht en een vitale binnenstad, Ontwerpschetsen ‘slimme knips’ en Leiden-west’ heeft de raad besloten tot een nieuwe reeks dure verkeersprojecten. Deze verkeersprojecten leiden echter niet tot een structurele verbetering van verkeersveiligheid en bereikbaarheid in heel Leiden, maar verplaatsten de problemen van de Binnenstad naar de buitenwijken. Zorgen die werden ingebracht door de Fietsersbond, Voetgangersbond, wijkverenigingen en Ondernemend Leiden werden onvoldoende serieus genomen. Partij Sleutelstad heeft daarom tegen gestemd.

Raadslid Ron Derogee: “Wat een titel voor een kaderbesluit en wat een prijskaartje hangt hier weer aan. Maar goed, wie kan nu tegen veilige straten, leefbare wijken en schone lucht zijn? Niemand toch. Ook Partij Sleutelstad is hier natuurlijk niet tegen.”

Derogee benadrukte dat Partij Sleutelstad het vergroenen van de woonomgeving en een autoluwe binnenstad steunt, evenals de aanpak van onveilige verkeerssituaties en het prioriteren van fietsers en voetgangers. De omvang, kosten en zorgen die geuit zijn vanuit de stad stemmen echter tot zorg. Het plan dreigt verkeersproblemen eerder te verplaatsen dan op te lossen. Er zou daarom beter gekeken moeten worden naar de effecten van de plannen en de zorgen van belangrijke betrokkenen zouden serieus genomen moeten worden.

Zorgen van de Fietsersbond, Voetgangersbeweging en Ondernemend Leiden

Tijdens de commissievergadering verwees Derogee naar de zorgen die geuit zijn door diverse belangengroepen, waaronder de Fietsersbond, Voetgangersbeweging NL, wijkverenigingen en ondernemers uit Leiden. Zo gaf de Voetgangersbeweging aan dat er op sommige plekken sprake zou zijn van shared space, wat volgens hen gevaarlijk is voor voetgangers. “Dit wordt tegengesproken omdat een rijtje keitjes duidelijk zou aangeven dat er gescheiden weggedeelten zijn,” zei Derogee. “Maar dit betekent wel dat voetgangers zich met gevaar voor eigen leven moeten laveren tussen voorbijrazende fat-bikes en e-bikes.”

Ook ondernemers in Leiden, vertegenwoordigd door Ondernemend Leiden, hebben hun zorgen geuit. Ze vrezen dat het uitvoeren van zoveel verkeersprojecten tegelijkertijd kleine en middelgrote bedrijven ernstig zal schaden, mogelijk zelfs tot faillissementen zal leiden. Derogee haalde aan dat ondernemers vroegen om temporisering van de projecten, maar dat het college hier niet in meegaat omdat zij vertraging van werkzaamheden aan cruciale locaties zoals de Rijnzichtbrug/Morsweg, Turfmarkt en Churchilllaan niet mogelijk of wenselijk werd geacht.

Amendement voor prioritering knelpunten gesteund

“Het is een mooi plan, voorzitter, maar wat ons betreft zitten er nog te veel haken en ogen aan en de kosten zijn met 42 miljoen enorm,” besluit Derogee. Partij Sleutelstad stemde daarom tegen. Wel heeft de fractie een amendement van de VVD voor het prioriteit geven aan kruispunten met knelpunten en een motie van de Partij voor de Dieren over vergroening gesteund.

Het raadsvoorstel werd aangenomen met 29 stemmen tegen 10. Partij Sleutelstad, VVD en SP stemden tegen. Alle andere partijen stemden voor.