Indiendatum: 16 mei 2025
Door: Thijs Vos (Partij Sleutelstad)
Schriftelijke vragen van Thijs Vos (Partij Sleutelstad), Alyssa Voorwald (VVD),
Dave de Jong (Fractie De Groot) en Matthijs Vet (ChristenUnie) aan het college
van Burgemeester en Wethouders over parkeren bij sloop-nieuwbouw
(ingediend: 16-05-2025)
Bewoners van de Prinsessenbuurt moeten door de sloop-nieuwbouwplannen niet alleen huis en haard
verlaten, maar verliezen in veel gevallen ook hun parkeervergunning. In het huidige parkeerbeleid is
een vergunning immers niet gekoppeld aan een persoon, maar aan een adres. Daarbij geldt dat
woningen die na 1 januari 2019 vergund, gesplitst of samengevoegd (‘ontkamerd’) zijn uitgesloten zijn
van een parkeervergunning. Dit omvat ook sloop-nieuwbouw. Men is in dat geval volledig afhankelijk
van eventuele plaatsen op eigen terrein. In de Binnenstad geldt daarnaast ook nog een
vergunningenplafond en wachtlijst.
Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stellen de leden Vos (Partij Sleutelstad) en
Voorwald (VVD) en duo-leden De Jong (Fractie De Groot) en Vet (ChristenUnie) het College van
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:
De bewonerscommissie Prinsessenbuurt organiseerde afgelopen dinsdag een goed bezochte
bijeenkomst voor bewoners van de Prinsessenbuurt over parkeren bij sloop-nieuwbouw. Veel
bewoners maken zich grote zorgen over wat het parkeerbeleid voor hen betekent: Kan ik mijn auto
nog wel kwijt als ik verhuis? Door de wirwar aan parkeerregels weten zij vaak ook niet waar zij aan toe
zijn. Niet iedereen weet hoe ze – bij het zoeken van een nieuwe woning – kunnen achterhalen welke
regels van toepassing zijn op een specifieke woning, wanneer voor het laatst een functiewijziging
heeft plaatsgevonden en op basis van welke gronden eventuele inpandige parkeerplaatsen worden
verdeeld.
- Op welke wijze en in welk stadium worden bewoners die vanwege sloop-nieuwbouw moeten
verhuizen geïnformeerd over de mogelijkheden om een nieuwe woning met een parkeerplaats
te vinden? - De bewonerscommissie had het college uitgenodigd voor deze, maar vanuit de gemeente is
niemand aangeschoven. Waarom is het college niet ingegaan op de uitnodiging om uitleg te
geven aan de bezorgde bewoners? - Is het college van mening dat bij sloop-nieuwbouw de informatievoorziening naar bewoners
over parkeren voldoende is? Zo ja, waar blijkt dat uit? Zo nee, wat gaat het college doen om
dit te verbeteren?Wie de WOZ-waarde van een woning wil weten, kan deze met één klik op de knop op adres-niveau
opvragen via bijvoorbeeld wozwaardeloket.nl. - Is het college bereid om een zelfde soort systeem op te zetten voor parkeerregels zodat
woningzoekenden gemakkelijk kunnen nagaan met welke parkeerregels zij te maken krijgen?Niet alleen bewoners met een auto maken zich zorgen over wat het parkeerbeleid voor hen betekent.
Ook bewoners die zelf geen auto hebben zijn ongerust. Zij vrezen dat familie, kennissen en
mantelzorgers op hoge kosten worden gejaagd als zij op bezoek komen of zelfs wegblijven door het
parkeerbeleid. Bij woningen die uitgesloten zijn van een parkeervergunning (zoals bij sloopnieuwbouw) kan – althans volgens de informatie die de bewonerscommissie van de gemeente heeft
ontvangen1 – namelijk geen gebruik worden gemaakt van de bezoekersregeling. Gasten moeten
daarmee direct het volle pond betalen als zij op bezoek komen. - Klopt het dat geen gebruik kan worden gemaakt van de bezoekersregeling als een woning
uitgesloten is van een parkeervergunning (zoals sloop-nieuwbouw)? Zo ja, waarom wordt dit
onderscheid gemaakt? - Wat vindt het college ervan dat bewoners hierdoor minder bezoek ontvangen? Staat dit niet
haaks op het streven om eenzaamheid te voorkomen?
Bewoners die terugkeren naar de Prinsessenbuurt moeten gebruik maken van de inpandige
parkeerplaatsen die De Sleutels gaat aanleggen. De kosten hiervan zijn echter bijna twaalfmaal zo
hoog als bij straatparkeren: waar bewoners van de Prinsessenbuurt nu nog €61,- per jaar betalen,
moeten ze na terugkeer dit bedrag per maand gaan betalen. - Is het college het met ons eens dat het niet sociaal is om zulke hoge kosten van
terugkeerders te vragen? Zo ja, wat gaat zij hiertegen doen? Zo nee, waarom niet?Onder de bewoners van de Prinsessenbuurt is veel weerstand tegen het parkeerbeleid. Voor een deel
van de bewoners reden om in de draagvlakmeting tegen de sloop-nieuwbouw te stemmen. Ook bij de
Zuidelijke Blokken van de Kooi is dit het geval. Het parkeerbeleid vormt daarmee de nekslag voor
sloop-nieuwbouwplannen. - Is het college het met ons eens dat het onwenselijk is dat sloop-nieuwbouwplannen worden
afgewezen doordat bewoners geen perspectief hebben op een betaalbare parkeerplaats bij
terugkeer? - Waarom vindt het college het ontmoedigen van autobezit belangrijker dan het doorgang laten
vinden van bouwprojecten? - Is het college bereid om alsnog een uitzondering te maken voor terugkeerders? Zo nee,
waarom niet? In dat laatste geval: Is het college dan in ieder geval bereid om compensatie te
bieden aan de terugkeerders?
Voor nadere inlichtingen over deze schriftelijke vragen kan contact worden opgenomen met Thijs Vos, raadslid van Partij Sleutelstad (06-38967196, t.vos@gemeenteraadleiden.nl), Alyssa Voorwald, raadslid VVD (06-36145475, a.voorwald@gemeenteraadleiden.nl), Dave de Jong, duo-lid Fractie De Groot (06-34825831, d.de.jong@gemeenteraadleiden.nl) en/of Matthijs Vet, duo-lid ChristenUnie (06- 3959395, m.vet@gemeenteraadleide.nl).
20250516 SV PS Vos, VVD Voorwald, FDG De Jong, Cu Vet over parkeren bij sloop nieuwbouw
Antwoorddatum: 1 april 2025
Schriftelijke vragen van Thijs Vos (Partij Sleutelstad) aan het college van
Burgemeester en Wethouders over openbaarmaking van bestuurskosten
(ingediend: 21-02-2025)
Antwoord van Burgemeester en Wethouders (ontvangen 1 april 2025):
Burgemeesters en wethouders maken kosten bij het uitoefenen van hun functie die vanuit de
gemeente vergoed worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om kosten op het vlak van woon-werkverkeer,
dienstreizen, opleidingen en cursussen, abonnementen, het kopen van vakliteratuur en verhuizingen.
Steeds meer overheden publiceren een overzicht van deze kosten per rubriek per bestuurder. Dit in
het kader van transparantie. In onze regio besloot de gemeente Leiderdorp hier recent nog toe.1
Het openbaar bestuur hoort transparant te zijn. Wat Partij Sleutelstad betreft hoort daar ook het
openbaar maken van bestuurskosten bij. In Leiden gebeurt dit naar ons weten nog niet. Wij roepen
het college op om het voorbeeld van Leiderdorp te volgen en ook de gemaakte kosten door
bestuurders openbaar te maken.
Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stelt het lid Vos (Partij Sleutelstad) het College
van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:
- Hoeveel bestuurskosten zijn er in 2024 gemaakt? Kunt u dit – net zoals het
Leiderdorpse college doet – specificeren per categorie en bestuurder?
Antwoord:
Als college onderschrijven we de noodzaak van een transparant bestuur, dus we willen de
inspanning graag doen om deze kosten inzichtelijk te maken, waarbij we onze huidige wijze
van administreren als uitgangspunt nemen. Dat betekent dat een aantal gemaakte kosten wel
en andere gemaakte kosten niet uitgesplitst worden naar bestuurder. We verwachten dat we
binnen twee maanden op onze website een publicatie kunnen doen over 2024. - Is het college bereid om in het vervolg de jaarlijks gemaakte bestuurskosten openbaar
te maken? Zo nee, waarom niet?
Antwoord:
Ja, daartoe zijn wij bereid. We zullen jaarlijks het overzicht publiceren. Volledigheidshalve
melden we daarbij dat als het gaat om de kosten voor het stadsbestuur die we publiceren,
deze publicatie zich richt op het college van B&W en niet op de gemeenteraad. De mate
waarin u die kosten openbaar wilt maken, is vanzelfsprekend aan de gemeenteraad zelf.
Antwoord voor 20250221 SV PS Vos over openbaarmaking van bestuurskosten