Partij Sleutelstad
  • Programma
  • Onze mensen
    • Fractie
    • Bestuur
    • Werkgroepen
    • Vereniging
  • Ons werk
    • Nieuws
    • Moties en amendementen
    • Schriftelijke vragen
  • Doe mee!
    • Word lid!
    • Doneer
    • Aanmelden kandidatenlijst
    • Campagne voeren
    • Politiek café en spreekuur
    • Werkgroepen
  • Contact
  • Programma
  • Onze mensen
    • Fractie
    • Bestuur
    • Werkgroepen
    • Vereniging
  • Ons werk
    • Nieuws
    • Moties en amendementen
    • Schriftelijke vragen
  • Doe mee!
    • Word lid!
    • Doneer
    • Aanmelden kandidatenlijst
    • Campagne voeren
    • Politiek café en spreekuur
    • Werkgroepen
  • Contact
Facebook-f Twitter
Vragen
Antwoorden
Vragen

Indiendatum: 26 september 2024

Door: Ron Derogee (Partij Sleutelstad)

De gemeente Leiden bezit een 6-tal parkeergarages te weten:

  •  parkeergarage Garemarkt € 3,70 per uur;
  • parkeergarage Haarlemmerstraat € 2,50 per uur;
  • parkeergarage Lammermarkt € 3,70 per uur;
  • parkeergarage Morspoort € 3,10 per uur;
  • parkeergarage Ringkade € 2,40 per uur;
  • parkeergarage Soestdijkkade 1e uur € 0,20 hierna € 2,40 per uur.

De tarieven in deze parkeergarages zijn verschillend[1].

 Met ingang van januari 2025 gaat de parkeereindtijd in zone B1 (€ 3,10 per uur) van 19.30 naar 21.00 uur. De motivatie van de gemeente hiervoor is dat, door de betaaltijd te verlengen, de bezoekers van het centrum ’s avonds eerder in parkeergarages zullen parkeren dan in de woonwijken zodat de parkeerdruk in de wijken rondom het centrum vermindert.

 Vanaf 2025 kan men alleen nog kort betaald parkeren bij winkelcentrum De Luifelbaan op het Vijf Meiplein, zwembad De Zijl, bedrijventerrein Rooseveltstraat, Lammenschansweg (ventweg) en bedrijventerrein De Waard. Hier betaald de bezoeker de eerste twee uur € 0,20 per uur, en daarna € 3,10 per uur.

 Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stelt het lid Derogee (PS) het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen over de veranderingen parkeren in zone B:

  1. Het college gaat er van uit dat door het verlengen van de eindtijd in zone B1 de bezoekers van het centrum eerder in de parkeergarages zullen parkeren. In een aantal parkeergarages is het parkeertarief hoger dan het tarief in zone B1. Hoe had het college bedacht om dit te bewerkstelligen?
  2. Waarom zijn de winkelcentra Diamantplein, Wagnerplein uit de lijst kort betaald parkeren gehaald?
  3. Waarom is het winkelcentrum in Meerburg uitgesloten van kort betaald parkeren?

Als gevolg van de invoering van betaald parkeren in Meerburg bereikt het waterbed-effect nu ook de wijk Roomburg. In reactie op meldingen uit de buurt heeft het college laten weten dat ze de parkeerdruk gaat monitoren en bij verdere stijging overweegt om betaald parkeren uit te breiden naar Roomburg.[2] Veel bewoners van Roomburg zitten echter niet te wachten op betaald parkeren.

  1. Krijgen bewoners van Roomburg inspraak bij uitbreiding van betaald parkeren naar Roomburg? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?
  2. Partij Sleutelstad vindt dat inwoners het laatste woord dienen te hebben over uitbreiding van betaald parkeren naar hun wijk. Kunt u toezeggen dat u alleen betaald parkeren invoert als een meerderheid daarmee instemt in een draagvlakmeting?

In de Zeeheldenbuurt heeft de wijkvereniging protest aangetekend tegen het recente besluit om zone B op te knippen in meerdere zones.[3] Zeeheldenbuurt en Transvaal zijn door dit besluit terecht gekomen in mini-zones die veel kleiner zijn dan andere parkeerzones. Binnen de grenzen van deze zones zijn weinig voorzieningen als supermarkten en sportfaciliteiten waardoor bewoners van Zeeheldenbuurt en Transvaal meer en vaker geld kwijt zijn bewoners van andere buurten.

  1. Waarom is er voor gekozen om Transvaal en Zeeheldenbuurt in mini-parkeerzones in te delen?
  2. Vindt u het rechtvaardig dat bewoners van deze buurten meer geld kwijt zijn aan betaald parkeren dan bewoners van andere buurten? Zo ja, waarom? Zo nee, wat gaat het college daar aan doen?
  3. Bent u bereid om de grenzen van de parkeerzones aan te passen zodat ook Zeeheldenbuurt en Transvaal binnen een grotere zone vallen zodat bewoners niet langer onnodig op kosten worden gejaagd als zij naar de supermarkt gaan?

[1] Gemeentelijke parkeergarages – Gemeente Leiden

[2] https://www.leidschdagblad.nl/regio/leiden/betaald-parkeren-roomburg-niet-uitgesloten/20905948.html

[3] https://www.leidschdagblad.nl/regio/leiden/leidse-zeeheldenbuurt-voelt-zich-extra-hard-getroffen-door-nieuwe-parkeerzones-wij-moeten-straks-veel-vaker-betalen/20836713.html

Antwoorden

Antwoorddatum: 13 november 2025

Schriftelijke vragen van Ron Derogee (PS) aan het college van Burgemeester
en Wethouders van de gemeente Leiden over de veranderingen parkeren in
zone B (ingediend 26 september 2024)

Antwoord van Burgemeester en Wethouders (ontvangen 13 november 2024):

De gemeente Leiden bezit een 6-tal parkeergarages te weten:
parkeergarage Garemarkt € 3,70 per uur;
parkeergarage Haarlemmerstraat € 2,50 per uur;
parkeergarage Lammermarkt € 3,70 per uur;
parkeergarage Morspoort € 3,10 per uur;
parkeergarage Ringkade € 2,40 per uur;
parkeergarage Soestdijkkade 1
e uur € 0,20 hierna € 2,40 per uur.
De tarieven in deze parkeergarages zijn verschillend (1).

Met ingang van januari 2025 gaat de parkeereindtijd in zone B1 (€ 3,10 per uur) van 19.30 naar 21.00
uur. De motivatie van de gemeente hiervoor is dat, door de betaaltijd te verlengen, de bezoekers van
het centrum ’s avonds eerder in parkeergarages zullen parkeren dan in de woonwijken zodat de
parkeerdruk in de wijken rondom het centrum vermindert.

Vanaf 2025 kan men alleen nog kort betaald parkeren bij winkelcentrum De Luifelbaan op het Vijf
Meiplein, zwembad De Zijl, bedrijventerrein Rooseveltstraat, Lammenschansweg (ventweg) en
bedrijventerrein De Waard. Hier betaalt de bezoeker de eerste twee uur € 0,20 per uur, en daarna
€ 3,10 per uur.

Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stelt het lid Derogee (PS) het College van
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen over de veranderingen
parkeren in zone B:

  1. Het college gaat er van uit dat door het verlengen van de eindtijd in zone B1 de
    bezoekers van het centrum eerder in de parkeergarages zullen parkeren. In een aantal
    parkeergarages is het parkeertarief hoger dan het tarief in zone B1. Hoe had het college
    bedacht om dit te bewerkstelligen?
    Antwoord:
    Momenteel eindigt de regulering in de B1 zone om 19.30 uur. Aangezien de regulering op de kort-parkeerplaatsen in de binnenstad eindigt om 21.00 uur, werkt dit ‘overloop’ in de hand. De verwachting is dat mensen eerder geneigd zijn in de schilwijken op een grotere loopafstand te parkeren wanneer het gratis is dan wanneer er een tarief geldt. Bij een kleiner prijsverschil zullen mensen er eerder voor kiezen om dichter bij de bestemming (droog en veilig) in één van de parkeergarages te parkeren. Daarom heeft de raad inmiddels besloten om voortaan ook tussen 19.30 en 21.00 uur het straattarief te rekenen. Mocht dit op termijn niet het gewenste effect hebben, dan biedt de parkeervisie de mogelijkheid om het straattarief in de B1 zone gelijk te trekken met het tarief in de binnenstad.
  2. Waarom zijn de winkelcentra Diamantplein, Wagnerplein uit de lijst kort betaald
    parkeren gehaald?
    Antwoord:
    Conform de parkeervisie hebben we het parkeren bij deze winkelcentra aantrekkelijk gehouden. Bij beide winkelcentra geldt geen maximale parkeerduur van 2 uur, zoals in de binnenstad, maar wordt wel een goedkoper starttarief toegepast van €0,20 per uur voor de eerste 2 uur parkeren. Na het tweede uur betaalt men het reguliere uurtarief.
  3. Waarom is het winkelcentrum in Meerburg uitgesloten van kort betaald parkeren?
    Antwoord:
    Dit is besproken tijdens de besluitvorming van de raad over de parkeer(belasting)verordening. Daar is het volgende besproken: het goedkope starttarief in combinatie met een rode-bandparkeerautomaat wordt alleen toegepast bij de grotere winkelcentra die de beschikking hebben over een parkeerterrein. Dit laatste is van belang omdat duidelijk aangegeven moet kunnen worden dat er een ander regime geldt dan in de omgeving. Aangezien de parkeerterreinen ook gebruikt worden door de vele bewoners die boven of in de nabijheid van de terreinen wonen, trachten wij door het toegepaste regime tijdens winkeltijden voldoende ruimte te creëren voor het winkelend publiek. In Meerburg is slechts sprake van enkele winkels die vooral een buurtfunctie hebben. Er is geen parkeerterrein, waardoor de parkeerplaatsen gewoon in een woonstraatje gelegen zijn en door de bewoners gebruikt worden. Het is niet goed aan te geven dat op de ene parkeerplaats een ander regime geldt dan op de andere parkeerplaats. Het zou ook een aanzuigende werking hebben als een beperkt aantal parkeerplaatsen in de straat veel goedkoper is dan de overige plaatsen in de straat.

    Als gevolg van de invoering van betaald parkeren in Meerburg bereikt het waterbed-effect nu ook de wijk Roomburg. In reactie op meldingen uit de buurt heeft het college laten weten dat ze de parkeerdruk gaat monitoren en bij verdere stijging overweegt om betaald parkeren uit te breiden naar Roomburg.(2) Veel bewoners van Roomburg zitten echter niet te wachten op betaald parkeren.

  4. Krijgen bewoners van Roomburg inspraak bij uitbreiding van betaald parkeren naar
    Roomburg? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?
    Antwoord:
    Jazeker, met dien verstande dat het college vooralsnog geen aanleiding ziet om in Roomburg betaald parkeren in te voeren. Mocht die aanleiding wel ontstaan, dan betrekken we vanzelfsprekend de omgeving. In de parkeervisie is vastgesteld dat de gemeente alleen parkeerregulering invoert als dat nodig is. Invoering wordt nodig geacht als sprake is van onderstaande aanleidingen:

    –   als hulpdiensten aangeven dat bereikbaarheids- en veiligheidsproblemen ontstaan;
    –   als maatregelen nodig zijn om de parkeersituatie bij nieuwe ontwikkelingen te beheersen;
    –   als bewoners parkeerproblemen melden of als dat uit parkeeronderzoek blijkt (er is
    een parkeerprobleem als de parkeerdruk ‘s avonds en ‘s nachts structureel hoger is dan 90%);
    –   als ondernemers en bewoners melden dat functies die bezoekers aantrekken minder
    goed bereikbaar zijn.

    Vooralsnog is hier geen sprake van.

    Alvorens overgegaan zou worden tot de invoering van betaald parkeren, worden bewoners geïnformeerd. Net als bij de invoering in de overige parkeerzones, is er voor het vaststellen van het aanwijzingsbesluit een procedure nodig. Deze procedure biedt bewoners de mogelijkheid om eventueel bezwaar aan te tekenen tegen de invoering van regulering in hun wijk. De gemeente houdt geen enquête om te bezien of de meerderheid voor de invoering van betaald parkeren is. De uitslag van een dergelijke enquête kan niet bepalend zijn, omdat parkeerproblemen vaak alleen in de straten/buurten ervaren worden die grenzen aan het reeds gereguleerde gebied en iedereen problemen anders ervaart. De problemen worden daarom – naast subjectieve klachten van bewoners – objectief door tellingen vastgesteld. De metingen worden reeds vele jaren jaarlijks verricht in heel Leiden en delen van de buurgemeenten. Hierdoor is het goed mogelijk om de ontwikkeling van de parkeerdruk en de effecten van parkeermaatregelen te monitoren.

  5. Partij Sleutelstad vindt dat inwoners het laatste woord dienen te hebben over uitbreiding van betaald parkeren naar hun wijk. Kunt u toezeggen dat u alleen betaald parkeren invoert als een meerderheid daarmee instemt in een draagvlakmeting?
    Antwoord:
    Nee. De vraag of in een wijk betaald parkeren wenselijk of noodzakelijk is raakt niet alleen bestaande bewoners, maar ook toekomstige bewoners. Veelal is de invoering van betaald parkeren immers gewenst of noodzakelijk om de bouw van nieuwe woningen mogelijk te maken, zonder dat de leefbaarheid of de parkeergelegenheden onder druk komen te staan. Die toekomstige belangen krijgen geen stem in een draagvlakmeting. Er zal daarom geen draagvlakmeting plaatsvinden. Dit is bij alle overige parkeerzones de afgelopen jaren ook niet gebeurt. Problemen worden – naast klachten van bewoners – objectief vastgesteld aan de hand van parkeerdrukmetingen. Bewoners krijgen gedurende de benodigde procedure de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen.
    In de Zeeheldenbuurt heeft de wijkvereniging protest aangetekend tegen het recente besluit om zone B op te knippen in meerdere zones.(3) Zeeheldenbuurt en Transvaal zijn door dit besluit terecht gekomen in mini-zones die veel kleiner zijn dan andere parkeerzones. Binnen de grenzen van deze zones zijn weinig voorzieningen als supermarkten en sportfaciliteiten waardoor bewoners van Zeeheldenbuurt en Transvaal meer en vaker geld kwijt zijn bewoners van andere buurten.
  6. Waarom is er voor gekozen om Transvaal en Zeeheldenbuurt in mini-parkeerzones in te
    delen?
    Antwoord:
    De bewonersparkeervergunning is in essentie bedoeld om in de omgeving van de eigen woning te parkeren. Bij het opdelen van de parkeerzones B1 en B2 is aansluiting gezocht bij logische/ natuurlijke/fysieke barrières, zoals een waterweg, spoor of doorgaande weg. Daarom kan het zijn dat de ene parkeerzone kleiner is dan de andere. Het is echter niet aannemelijk dat bewoners van de Zeeheldenbuurt voor het parkeren bij de woning uitwijken naar de Kooi of Professorenwijk. Daarom is het water hier aangehouden als grens.

    De parkeerdruk in de Zeeheldenbuurt ligt op een acceptabel niveau. Overdag is de parkeerdruk 53%, op zaterdagmiddag 66% en op de late avond 85%. De parkeerdruk is nooit gelijkmatig verdeeld over de wijk, waardoor de ene straat drukker zal zijn dan de andere. Echter, moeten alle bewoners en hun bezoekers op kortere of langere loopafstand (afhankelijk van het parkeermoment) van de woning binnen de eigen parkeerzone een vrije parkeerplaats kunnen vinden.

    Parkeerzone B1.2 is niet de enige kleinere parkeerzone. Parkeerzones B1.4 (Transvaal), C3 (Oostvliet/Vlietpoort) en C4 (Meerburg) zijn eveneens kleiner van omvang en herbergen minder voorzieningen. Transvaal ligt ingeklemd tussen het spoor aan de noordzijde en het (Galge)water aan de zuidzijde. Ten noorden van het spoor geldt een ander regime en het ligt niet voor de hand dat bewoners uitwijken naar Vreewijk om te parkeren. Daarom is hier het spoor en de waterweg aangehouden als grens. Bewoners hebben uiteenlopende redenen om zich te verplaatsen binnen Leiden. Ook in de grotere zones zullen mensen de behoefte hebben om buiten de eigen zone te kunnen parkeren. De scholen, sportverenigingen, geloofsgebouwen etc zullen immers in veel gevallen buiten de eigen zone gelegen zijn.

    Om de grotere winkelcentra, bedrijfslocaties en zwembaden goed bereikbaar te houden met de auto voor iedereen, wordt hier het goedkope starttarief toegepast van €0,20 per uur voor
    de eerste 2 uur parkeren (straatparkeren). Bewoners van de Zeeheldenbuurt kunnen dan ook tegen geringe kosten gebruik maken van de parkeervoorzieningen bij bijv het winkelcentrum Kooiplein of zwembad De Zijl, indien zij hier met de auto naartoe willen gaan.

  7. Vindt u het rechtvaardig dat bewoners van deze buurten meer geld kwijt zijn aan betaald parkeren dan bewoners van andere buurten? Zo ja, waarom? Zo nee, wat gaat het college daar aan doen?
    Antwoord:
    Bewoners hebben uiteenlopende redenen om zich te verplaatsen binnen Leiden. Ook in de grotere zones zullen mensen de behoefte hebben om buiten de eigen zone te kunnen parkeren. De scholen, sportverenigingen, geloofsgebouwen etc zullen immers in veel gevallen buiten de eigen zone gelegen zijn.

    Om de grotere winkelcentra, bedrijfslocaties en zwembaden goed bereikbaar te houden met de auto voor iedereen, wordt hier het goedkope starttarief toegepast van €0,20 per uur voor
    de eerste 2 uur parkeren (straatparkeren). Bewoners van de Zeeheldenbuurt kunnen dan ook tegen geringe kosten gebruik maken van de parkeervoorzieningen bij bijv het winkelcentrum Kooiplein of zwembad De Zijl, indien zij hier met de auto naartoe willen gaan. Gelet op de beperkte afstand tot deze en andere voorzieningen in Leiden is de fiets bij uitstek een goed alternatief voor de auto. Doel van de maatregel om de parkeerzones kleiner te maken is nu juist om duurzamere vormen van vervoer op de korte afstand te stimuleren.

  8. Bent u bereid om de grenzen van de parkeerzones aan te passen zodat ook Zeeheldenbuurt en Transvaal binnen een grotere zone vallen zodat bewoners niet langer onnodig op kosten worden gejaagd als zij naar de supermarkt gaan?
    Antwoord:
    Het college ziet geen aanleiding om de zonering aan te passen. In beide parkeerzones is op dit moment voldoende ruimte voor de bewoners om te parkeren. De bereikbaarheid van alle voorzieningen binnen Leiden met de auto is geen speerpunt van beleid en staat hier juist haaks op. Dit kan dan ook geen argument zijn om de zones samen te voegen. Op de korte afstand wil het college mensen stimuleren om te lopen of fietsen. Voor grotere winkelcentra, bedrijfslocaties en zwembaden wordt een uitzondering gemaakt. Hier kan voor een goedkoop starttarief geparkeerd worden. Andere functies zijn uiteraard ook bereikbaar met de auto, maar doordat een tarief geldt, worden mensen gestimuleerd om na te denken over de vervoerswijze.

Antwoord voor 20240927 SV PS Derogee over de veranderingen parkeren in zone B

Contact

Partij Sleutelstad
P/A Stadhuisplein 1
2311 EJ Leiden
info@partijsleutelstad.nl

Bank- en ANBI-gegevens

IBAN: NL46 INGB 0006 2508 42
.
ANBI-gegegevens
AVG / Privacybeleid

Doe mee!

Word lid!
Doneer!

Ontwerp & realisatie door Webprepare

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.