Indiendatum: 26 september 2024
Door: Ron Derogee (Partij Sleutelstad)
De gemeente Leiden bezit een 6-tal parkeergarages te weten:
De tarieven in deze parkeergarages zijn verschillend[1].
Met ingang van januari 2025 gaat de parkeereindtijd in zone B1 (€ 3,10 per uur) van 19.30 naar 21.00 uur. De motivatie van de gemeente hiervoor is dat, door de betaaltijd te verlengen, de bezoekers van het centrum ’s avonds eerder in parkeergarages zullen parkeren dan in de woonwijken zodat de parkeerdruk in de wijken rondom het centrum vermindert.
Vanaf 2025 kan men alleen nog kort betaald parkeren bij winkelcentrum De Luifelbaan op het Vijf Meiplein, zwembad De Zijl, bedrijventerrein Rooseveltstraat, Lammenschansweg (ventweg) en bedrijventerrein De Waard. Hier betaald de bezoeker de eerste twee uur € 0,20 per uur, en daarna € 3,10 per uur.
Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stelt het lid Derogee (PS) het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen over de veranderingen parkeren in zone B:
Als gevolg van de invoering van betaald parkeren in Meerburg bereikt het waterbed-effect nu ook de wijk Roomburg. In reactie op meldingen uit de buurt heeft het college laten weten dat ze de parkeerdruk gaat monitoren en bij verdere stijging overweegt om betaald parkeren uit te breiden naar Roomburg.[2] Veel bewoners van Roomburg zitten echter niet te wachten op betaald parkeren.
In de Zeeheldenbuurt heeft de wijkvereniging protest aangetekend tegen het recente besluit om zone B op te knippen in meerdere zones.[3] Zeeheldenbuurt en Transvaal zijn door dit besluit terecht gekomen in mini-zones die veel kleiner zijn dan andere parkeerzones. Binnen de grenzen van deze zones zijn weinig voorzieningen als supermarkten en sportfaciliteiten waardoor bewoners van Zeeheldenbuurt en Transvaal meer en vaker geld kwijt zijn bewoners van andere buurten.
[1] Gemeentelijke parkeergarages – Gemeente Leiden
[2] https://www.leidschdagblad.nl/regio/leiden/betaald-parkeren-roomburg-niet-uitgesloten/20905948.html
[3] https://www.leidschdagblad.nl/regio/leiden/leidse-zeeheldenbuurt-voelt-zich-extra-hard-getroffen-door-nieuwe-parkeerzones-wij-moeten-straks-veel-vaker-betalen/20836713.html
Antwoorddatum: 13 november 2025
Schriftelijke vragen van Ron Derogee (PS) aan het college van Burgemeester
en Wethouders van de gemeente Leiden over de veranderingen parkeren in
zone B (ingediend 26 september 2024)
Antwoord van Burgemeester en Wethouders (ontvangen 13 november 2024):
De gemeente Leiden bezit een 6-tal parkeergarages te weten:
parkeergarage Garemarkt € 3,70 per uur;
parkeergarage Haarlemmerstraat € 2,50 per uur;
parkeergarage Lammermarkt € 3,70 per uur;
parkeergarage Morspoort € 3,10 per uur;
parkeergarage Ringkade € 2,40 per uur;
parkeergarage Soestdijkkade 1
e uur € 0,20 hierna € 2,40 per uur.
De tarieven in deze parkeergarages zijn verschillend (1).
Met ingang van januari 2025 gaat de parkeereindtijd in zone B1 (€ 3,10 per uur) van 19.30 naar 21.00
uur. De motivatie van de gemeente hiervoor is dat, door de betaaltijd te verlengen, de bezoekers van
het centrum ’s avonds eerder in parkeergarages zullen parkeren dan in de woonwijken zodat de
parkeerdruk in de wijken rondom het centrum vermindert.
Vanaf 2025 kan men alleen nog kort betaald parkeren bij winkelcentrum De Luifelbaan op het Vijf
Meiplein, zwembad De Zijl, bedrijventerrein Rooseveltstraat, Lammenschansweg (ventweg) en
bedrijventerrein De Waard. Hier betaalt de bezoeker de eerste twee uur € 0,20 per uur, en daarna
€ 3,10 per uur.
Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stelt het lid Derogee (PS) het College van
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen over de veranderingen
parkeren in zone B:
Als gevolg van de invoering van betaald parkeren in Meerburg bereikt het waterbed-effect nu ook de wijk Roomburg. In reactie op meldingen uit de buurt heeft het college laten weten dat ze de parkeerdruk gaat monitoren en bij verdere stijging overweegt om betaald parkeren uit te breiden naar Roomburg.(2) Veel bewoners van Roomburg zitten echter niet te wachten op betaald parkeren.
– als hulpdiensten aangeven dat bereikbaarheids- en veiligheidsproblemen ontstaan;
– als maatregelen nodig zijn om de parkeersituatie bij nieuwe ontwikkelingen te beheersen;
– als bewoners parkeerproblemen melden of als dat uit parkeeronderzoek blijkt (er is
een parkeerprobleem als de parkeerdruk ‘s avonds en ‘s nachts structureel hoger is dan 90%);
– als ondernemers en bewoners melden dat functies die bezoekers aantrekken minder
goed bereikbaar zijn.
Vooralsnog is hier geen sprake van.
Alvorens overgegaan zou worden tot de invoering van betaald parkeren, worden bewoners geïnformeerd. Net als bij de invoering in de overige parkeerzones, is er voor het vaststellen van het aanwijzingsbesluit een procedure nodig. Deze procedure biedt bewoners de mogelijkheid om eventueel bezwaar aan te tekenen tegen de invoering van regulering in hun wijk. De gemeente houdt geen enquête om te bezien of de meerderheid voor de invoering van betaald parkeren is. De uitslag van een dergelijke enquête kan niet bepalend zijn, omdat parkeerproblemen vaak alleen in de straten/buurten ervaren worden die grenzen aan het reeds gereguleerde gebied en iedereen problemen anders ervaart. De problemen worden daarom – naast subjectieve klachten van bewoners – objectief door tellingen vastgesteld. De metingen worden reeds vele jaren jaarlijks verricht in heel Leiden en delen van de buurgemeenten. Hierdoor is het goed mogelijk om de ontwikkeling van de parkeerdruk en de effecten van parkeermaatregelen te monitoren.
De parkeerdruk in de Zeeheldenbuurt ligt op een acceptabel niveau. Overdag is de parkeerdruk 53%, op zaterdagmiddag 66% en op de late avond 85%. De parkeerdruk is nooit gelijkmatig verdeeld over de wijk, waardoor de ene straat drukker zal zijn dan de andere. Echter, moeten alle bewoners en hun bezoekers op kortere of langere loopafstand (afhankelijk van het parkeermoment) van de woning binnen de eigen parkeerzone een vrije parkeerplaats kunnen vinden.
Parkeerzone B1.2 is niet de enige kleinere parkeerzone. Parkeerzones B1.4 (Transvaal), C3 (Oostvliet/Vlietpoort) en C4 (Meerburg) zijn eveneens kleiner van omvang en herbergen minder voorzieningen. Transvaal ligt ingeklemd tussen het spoor aan de noordzijde en het (Galge)water aan de zuidzijde. Ten noorden van het spoor geldt een ander regime en het ligt niet voor de hand dat bewoners uitwijken naar Vreewijk om te parkeren. Daarom is hier het spoor en de waterweg aangehouden als grens. Bewoners hebben uiteenlopende redenen om zich te verplaatsen binnen Leiden. Ook in de grotere zones zullen mensen de behoefte hebben om buiten de eigen zone te kunnen parkeren. De scholen, sportverenigingen, geloofsgebouwen etc zullen immers in veel gevallen buiten de eigen zone gelegen zijn.
Om de grotere winkelcentra, bedrijfslocaties en zwembaden goed bereikbaar te houden met de auto voor iedereen, wordt hier het goedkope starttarief toegepast van €0,20 per uur voor
de eerste 2 uur parkeren (straatparkeren). Bewoners van de Zeeheldenbuurt kunnen dan ook tegen geringe kosten gebruik maken van de parkeervoorzieningen bij bijv het winkelcentrum Kooiplein of zwembad De Zijl, indien zij hier met de auto naartoe willen gaan.
Om de grotere winkelcentra, bedrijfslocaties en zwembaden goed bereikbaar te houden met de auto voor iedereen, wordt hier het goedkope starttarief toegepast van €0,20 per uur voor
de eerste 2 uur parkeren (straatparkeren). Bewoners van de Zeeheldenbuurt kunnen dan ook tegen geringe kosten gebruik maken van de parkeervoorzieningen bij bijv het winkelcentrum Kooiplein of zwembad De Zijl, indien zij hier met de auto naartoe willen gaan. Gelet op de beperkte afstand tot deze en andere voorzieningen in Leiden is de fiets bij uitstek een goed alternatief voor de auto. Doel van de maatregel om de parkeerzones kleiner te maken is nu juist om duurzamere vormen van vervoer op de korte afstand te stimuleren.
Antwoord voor 20240927 SV PS Derogee over de veranderingen parkeren in zone B
Partij Sleutelstad
P/A Stadhuisplein 1
2311 EJ Leiden
info@partijsleutelstad.nl
IBAN: NL46 INGB 0006 2508 42
.
ANBI-gegegevens
AVG / Privacybeleid
Ontwerp & realisatie door Webprepare
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.