Indiendatum: 26 november 2021
Door: Maarten Kersten (Partij Sleutelstad)
Zoals opgenomen in de visies Leiden Duurzaam Bereikbaar en Autoluw Binnenstad streeft Leiden naar het verplaatsen van de busroutes om op die manier de Steenstraat-Stationsweg te ontzien van busverkeer. Daarbij is de voorkeursvariant van de gemeente om het doorgaand verkeer op de Turfmarkt te beperken en om (met tweerichtingsverkeer) de bussen via de Morsweg, Rijnzichtbrug en Noordeinde te laten rijden. Voordat hiertoe besloten wordt zou eerst zowel bureauonderzoek als een praktijkpilot worden uitgevoerd.
Op 28 september heeft de gemeenteraad een brief[1] ontvangen waarin het college aangeeft dat zij er nu voor kiest om eerst uitgebreider bureauonderzoek uit te voeren en dat een praktijkproef pas in een later stadium zal plaatsvinden. Aangezien het college eerst de opening van de Rijnlandroute wil afwachten zal de praktijkpilot pas op zijn vroegst in 2023 plaatsvinden.
De huidige OV-concessie voor busverkeer in Zuid-Holland Noord loopt echter december 2022 af. De gemeente heeft daardoor slechts tot begin volgend jaar om wensen mee te geven aan de provincie Zuid-Holland voor de nieuwe OV-concessie. In haar reactie geeft het college aan dat ze daarbij de uitkomsten uit de eerdere quickscan en het modelonderzoek zal meenemen, maar niet de praktijkpilot (die immers pas later start).
Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stelt het lid Kersten (Partij Sleutelstad) het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:
Tweerichtingsbusverkeer over de Morsweg is de voorkeursvariant van de gemeente. Ons zijn echter geen andere varianten of opties bekend die overwogen worden.
De Morsweg behoort door de smalle weg en fietsbanen en het intensieve autoverkeer tot één van de gevaarlijkste verkeerspunten in Leiden. Tweerichtingsverkeer voor auto’s en fietsers past nauwelijks op de smalle Morsweg. Uit een eerder onderzoek van RTL kwam het zelfs naar voren als één van de plaatsen in heel Nederland met de grootste kans op verkeersongelukken.[2] Mede daarom is al in 2012 door de raad uitgesproken om op de Morsweg eenrichtingsverkeer in te voeren[3] en eind vorig jaar om de Morsweg verkeersveiliger voor fietsers te maken.[4] De wijkvereniging Transvaal heeft onlangs aangekaart dat de Morsweg ongeschikt is voor tweerichtingsbusverkeer en dat dit in strijd is met de eerder gedane toezegging. Partij Sleutelstad deelt deze kritiek.
De wijkvereniging plaatst naast de verkeersveiligheid ook vraagtekens bij in hoeverre de route Morsweg-Rijnzichtbrug-Noordeinde geschikt is voor een goede doorstroming van het busverkeer. Het busverkeer moet namelijk een spoorwegovergang passeren. Per 12 december gaat het spoor in de spits achtmaal per uur dicht. Op datzelfde moment is er ook voor het busverkeer sprake van spits. Verder wijst de wijkvereniging er op dat het Werninkterrein tot meer fietsverkeer zal leiden en dat de Rijnzichtburg wekelijks open is voor doorgang van historische schepen.
Een alternatief voor tweerichtingsbusverkeer in de smalle Morsweg zou kunnen zijn om bussen in één richting over zowel de Turfmarkt als de Morsweg te laten rijden. Dan kan de Steenstraat worden ontzien zonder dat dit volledig wordt afgewenteld op een toch al onveilige weg.
[1] https://leiden.notubiz.nl/modules/1/Ingekomen%20stukken/699415
[2] https://sleutelstad.nl/2020/12/28/onderzoek-verkeersveiligheid-meeste-risico-op-ongeluk-in-leiden/
[3] Mobiliteitsnota 2012
[4] Motie “Veilig fietsen op de Morsweg” – aangenomen in de raadsvergadering op 15 december 2020.
Antwoorddatum: n.v.t.
Nog niet beantwoord.
Partij Sleutelstad
P/A Stadhuisplein 1
2311 EJ Leiden
info@partijsleutelstad.nl
IBAN: NL46 INGB 0006 2508 42
.
ANBI-gegegevens
AVG / Privacybeleid
Ontwerp & realisatie door Webprepare