Partij Sleutelstad
  • Programma
  • Onze mensen
    • Fractie
    • Bestuur
    • Werkgroepen
    • Vereniging
  • Ons werk
    • Nieuws
    • Moties en amendementen
    • Schriftelijke vragen
  • Doe mee!
    • Word lid!
    • Doneer
    • Aanmelden kandidatenlijst
    • Campagne voeren
    • Politiek café en spreekuur
    • Werkgroepen
  • Contact
  • Programma
  • Onze mensen
    • Fractie
    • Bestuur
    • Werkgroepen
    • Vereniging
  • Ons werk
    • Nieuws
    • Moties en amendementen
    • Schriftelijke vragen
  • Doe mee!
    • Word lid!
    • Doneer
    • Aanmelden kandidatenlijst
    • Campagne voeren
    • Politiek café en spreekuur
    • Werkgroepen
  • Contact
Facebook-f Twitter

Schriftelijke Vragen: De verkeerspuinhoop bij het Centraal Station

Vragen
Antwoorden
Vragen

Indiendatum: 9 maart 2023

Door: Thijs Vos (Partij Sleutelstad)

Sinds oktober 2022 is het een puinhoop op het stationsplein voor verkeer door verschillende bouwwerkzaamheden en omleidingen (de schutting van de Geus en het verwijderen van het voetpad bij de Jumbo heeft onder andere de verkeerssituatie veranderd.) Eerder hebben bezorgde wijkbewoners hier al bij de gemeente melding van gemaakt[1]. Zowel Partij Sleutelstad[2] als de VVD[3] [4] hebben vragen gesteld over de verkeerssituatie in het Stationsgebied. Na de vragen van de VVD heeft de bouwwethouder toen toegegeven dat het een rommelige verkeerssituatie is en dat er onderzoek zou worden gedaan en verkeerscoaches zouden worden ingezet.

Sinds ongeveer half december is er een soort muur om het gebouw gezet van reclame borden voor de nieuwbouw De Geus, waardoor het helemaal niet meer overzichtelijk is om te zien welk verkeer er tegemoet komt. Los daarvan is er geen straatverlichting aan die kant, waardoor je de gevaarlijke stoepranden een bottenbreker zijn geworden, doordat het een opstaande vierkante rand is die aan weerszijden opduiken. Tussen de straat en de stoeprand en de borden loopt het naar beneden, waardoor je eigenlijk een soort opstaande rand krijgt.

Het aantal verkeersslachtoffers lijkt sinds januari sterker te zijn gestegen. Een greep uit recente ongelukken:

  • 3 januari: Eenzijdig ongeval in de avond[5]
  • 16 januari: Ongeval met letsel als gevolg van een aanrijding[6]
  • 18 januari: Bakfiets aangereden door lijnbus[7]
  • 20 januari: Politie rukt uit met grote spoed wegens een levensbedreigend verkeersongeval[8]

Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stelt het lid Vos (Partij Sleutelstad) het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:

  1. Op dinsdag 25 oktober 2022 is er een schouw geweest met Arriva en de Voetgangersbeweging. Tijdens deze schouw zijn verschillende oplossingen bedacht die verder moesten worden gewogen en uitgewerkt. Kan het college aangeven hoe het hier mee staat en wanneer er uitvoer gegeven gaat worden aan de bedachte maatregelen?
  2. Wat heeft het verkeersonderzoek opgeleverd?
  3. Wat heeft de inzet van verkeerscoaches tot nu toe gekost en wat heeft het opgeleverd?
  4. Aan de zijde van De Geus-reclameborden is geen straatverlichting (meer), terwijl in de oude situatie daar wel verlichting was. Wat gaat de gemeente Leiden hier aan doen?
  5. Hoeveel ongelukken met voetgangers en fietsers hebben er de afgelopen drie maanden plaatsgevonden (in acht nemende dat eenzijdige ongelukken ook ongelukken zijn)? Klopt het dat er sinds half december meer ongelukken zijn gebeurd dan daarvoor?

Het college heeft aangegeven dat een zebrapad tussen busperron A en de Jumbo in grote mate voor schijnveiligheid zorgt. Partij Sleutelstad vindt toch dat er een duidelijke plaats moeten worden aangewezen waar voetgangers veilig kunnen oversteken in plaats van alleen borden die aangeven dat het niet mag.

6. Is het college bereid om een duidelijke plaats aan te wijzen waar het voor voetgangers wel veilig is om over te steken?

Voetnoten:

[1] https://www.omroepwest.nl/nieuws/4646342/grote-verkeerschaos-op-stationsplein-in-leiden-het-is-wachten-op-ongelukken

[2] Schriftelijke Vragen Kersten over de tijdelijke verkeerssituatie stationsgebied (22 december 2021)

[3] Actualiteitsvragen van Alyssa Voorwald tijdens de gemeenteraad van 13 oktober 2022.

[4] Schriftelijke Vragen Voorwald over de aanhoudende verkeerschaos rond Leiden Centraal
(1 november 2022).

[5] Eigen waarneming.

[6] https://alarmeringen.nl/zuid-holland/hollands-midden/leiden/44178398/p2000-ongeval-met-letsel-op-stationsplein-in-leiden.html

[7] https://www.hardnieuws.nl/zuid-holland/leiden/bakfiets-betrokken-bij-botsing-met-lijnbus-stationsplein-leiden-38118.html

[8] https://www.oozo.nl/hulpdiensten/leiden/stationsdistrict/stationskwartier/politie/11070543/politie-met-grote-spoed-naar-de-stationsplein-in-leiden-vanwege-ongeval-met-lets

Antwoorden

Antwoorddatum 25 april 2023

Door: Thijs Vos (Partij Sleutelstad)

Sinds oktober 2022 is het een puinhoop op het stationsplein voor verkeer door verschillende bouwwerkzaamheden en omleidingen (de schutting van de Geus en het verwijderen van het voetpad bij de Jumbo heeft onder andere de verkeerssituatie veranderd.) Eerder hebben bezorgde wijkbewoners hier al bij de gemeente melding van gemaakt[1]. Zowel Partij Sleutelstad[2] als de VVD[3] [4] hebben vragen gesteld over de verkeerssituatie in het Stationsgebied. Na de vragen van de VVD heeft de bouwwethouder toen toegegeven dat het een rommelige verkeerssituatie is en dat er onderzoek zou worden gedaan en verkeerscoaches zouden worden ingezet.

Sinds ongeveer half december is er een soort muur om het gebouw gezet van reclame borden voor de nieuwbouw De Geus, waardoor het helemaal niet meer overzichtelijk is om te zien welk verkeer er tegemoet komt. Los daarvan is er geen straatverlichting aan die kant, waardoor je de gevaarlijke stoepranden een bottenbreker zijn geworden, doordat het een opstaande vierkante rand is die aan weerszijden opduiken. Tussen de straat en de stoeprand en de borden loopt het naar beneden, waardoor je eigenlijk een soort opstaande rand krijgt.

Het aantal verkeersslachtoffers lijkt sinds januari sterker te zijn gestegen. Een greep uit recente ongelukken:

  • 3 januari: Eenzijdig ongeval in de avond[5]
  • 16 januari: Ongeval met letsel als gevolg van een aanrijding[6]
  • 18 januari: Bakfiets aangereden door lijnbus[7]
  • 20 januari: Politie rukt uit met grote spoed wegens een levensbedreigend verkeersongeval[8]

Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stelt het lid Vos (Partij Sleutelstad) het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:

  1. Op dinsdag 25 oktober 2022 is er een schouw geweest met Arriva en de Voetgangersbeweging. Tijdens deze schouw zijn verschillende oplossingen bedacht die verder moesten worden gewogen en uitgewerkt. Kan het college aangeven hoe het hier mee staat en wanneer er uitvoer gegeven gaat worden aan de bedachte maatregelen?
    Antwoord:
    • Naar aanleiding van de schouw zijn op het Stationsplein en de Stationsweg de volgende maatregelen inmiddels uitgevoerd:
    • Er is bebording aangebracht om de voetgangersroutes van en naar de Binnenstad en Jumbo aan te geven.
    • Er is extra verlichting op het trottoir langs de Jumbo aangebracht.
    • Bij de oversteek op de Stationsweg, nabij restaurant Central Hotspot, is op het trottoir een wit kruis in de bestrating aangebracht om deze vrij te houden van verkeerd gestalde fietsen.
    • Bij de Jumbo zijn meerdere weken verkeerscoaches ingezet om voetgangers de juiste looproute aan te geven, en is er een asfaltreparatie uitgevoerd om de oversteekbaarheid te
      verbeteren.

      De volgende maatregelen worden de komende maanden uitgevoerd:

    • Om de voetgangersstromen op het Stationsplein richting Binnenstad en Jumbo beter te geleiden worden, nu de bestrating op het Stationsplein is vernieuwd, in de aankomende maand mei plantenbakken geplaatst.
    • Het voet- en fietspad langs de Lorentz fietsenstalling / de taxistandplaats wordt opnieuw ingericht waarbij een duidelijk onderscheid tussen voet- en fietspad wordt aangebracht. Tussen het fiets- en voetpad wordt, zoals ook bij de Centrumroute op het Schuttersveld is toegepast, een
      schuine geleideband en een hoogteverschil van 5 cm aangebracht. Op de scheiding tussen voeten fietspad worden ook plantenbakken geplaatst. Gezien de drukte op dit fietspad dienen deze werkzaamheden tijdens een vakantieperiode uitgevoerd te worden. Naar verwachting is dit de aankomende zomervakantie.
  2. Wat heeft het verkeersonderzoek opgeleverd?
    Antwoord:
    Eind 2022 heeft de gemeente samen met diverse betrokken partijen (Politie, Arriva, voetgangersbeweging, het Gehandicaptenplatform, Koninklijke Viso) de situatie op Stationsplein en -weg onderzocht. Het stationsgebied is en blijft een druk gebied waar voorzieningen voor voetgangers, fietsers en bussen integraal beschouwd dienen te worden, en waar gezien de drukte in het gebied van alle verkeersnemers oplettendheid mag worden verwacht.

    De volgende mogelijke extra maatregelen, naast de reeds uitgevoerde maatregelen ter bevordering van de verkeersveiligheid, zijn met o.a. Arriva en Politie nader onderzocht:

    • Het opheffen van instaphalte Perron A.
    • Looproutes verduidelijken middels stickers op het trottoir/halteperron.
    • Het aanbrengen van een middengeleider bij voetgangersoversteek bij de Jumbo.
    • Het aanbrengen van rode fietsstroken op de rijweg/busbaan.

      Het huidige beeld van de betrokken adviseurs (verkeerskundige, verkeersregie, mobiliteit en handhaving) die regelmatig ter plekke zijn, is dat voetgangers beter de weg weten te vinden en er minder sprake is van ongewenste voetgangersbewegingen. In de aankomende maand mei worden er op het Stationsplein plantenbakken geplaatst om voetgangers naar de binnenstad en de Jumbo nog beter te geleiden. In afwachting van het effect van de plantenbakken wordt overwogen of bestickering van de looproutes op de bestrating als aanvullende maatregel nodig zal zijn.

      Wat we ook constateren is dat gezien de recente ongelukken (zie beantwoording op vraag 5) de positie van de (brom)fietser verbeterd dient te worden. De toepassing van de middengeleider bij de Jumbo is eind 2022 uitgewerkt en met name bedoeld om de route voor voetgangers beter duidelijk te maken en de oversteekbaarheid van de rijbaan te verbeteren. Consequentie van deze maatregel is dat de positie van de fietser verslechterd omdat de bussen ter plaatse van de middengeleider tussen de fietser moeten voegen. Dit maakt dat toepassing van de middengeleider naar verwachting geen verbetering oplevert voor de positie van de (brom)fietser en van de integrale veiligheidssituatie in het gebied.

      De maatregel die de positie van de fietser wel verbeterd is de toepassing van rode fietsstroken op de bestaande rijbaan vanaf het Ibishotel tot de Lorentz/Heineken, om daarmee meer onderscheid aan te brengen tussen weg, fietsstrook en trottoir. Deze maatregel wordt de komende periode uitgewerkt met de inzet deze nog voor de zomerperiode uit te voeren.

      Overleg met Arriva heeft aangegeven dat het momenteel niet mogelijk is Perron A buiten gebruik te stellen. Alle in- en uitstapcapaciteit is nodig om de dienstregeling uit te kunnen voeren.

      De verkeersveiligheid in het gebied blijft onze volle aandacht houden. De nieuwste
      veiligheidsmonitor (https://leiden.incijfers.nl/handlers/ballroom.ashx?function=download&id=262) laat zien dat het Stationsgebied als beste scoort op het gebied van “Oordeel totale functioneren gemeente op aanpak leefbaarheid en veiligheid per wijk (percentage (zeer) tevreden)”.

  3. Wat heeft de inzet van verkeerscoaches tot nu toe gekost en wat heeft het opgeleverd?
    Antwoord:
    Aan de inzet van de verkeerscoaches is €27.523,50 besteed. Het heeft in de waarneming van de gemeente opgeleverd dat er door de inzet van de verkeerscoaches minder sprake is van ongewenste voetgangersbewegingen op de rijbaan. Voetgangers weten beter via de daarvoor bedoelde route via Perron A de weg van en naar de Jumbo te bewandelen. De inzet van de verkeercoaches is in een periode van een paar weken geleidelijk afgebouwd. In de periode nadat de verkeercoaches niet meer zijn ingezet is de situatie niet verslechterd. We blijven de situatie monitoren en wanneer nodig kunnen de verkeercoaches weer worden ingezet.
  4. Aan de zijde van De Geus-reclameborden is geen straatverlichting (meer), terwijl in de oude situatie daar wel verlichting was. Wat gaat de gemeente Leiden hier aan doen?
    Antwoord:
    Het huidige verlichtingsniveau voldoet aan de gestelde eisen. Om de situatie voor voetgangers te verbeteren is op het trottoir bij de Jumbo extra verlichting aangebracht. Wij onderzoeken of met het aanbrengen van aanvullende verlichting verdere verbetering in de situatie is aan te brengen.
  5. Hoeveel ongelukken met voetgangers en fietsers hebben er de afgelopen drie maanden plaatsgevonden (in acht nemende dat eenzijdige ongelukken ook ongelukken zijn)? Klopt het dat er sinds half december meer ongelukken zijn gebeurd dan daarvoor?
    Antwoord:
    In 2022 hebben in het gebied 9 ongelukken plaats gevonden, waarvan 3 met letsel. Uit de politiedata komen vijf ongevallen naar voren in de afgelopen drie maanden op het Stationsplein(4) en de Stationsweg (1). De melding op 20 januari betrof een mogelijke levensbedreigende situatie. Uit de politiedata is niet gebleken dat er van een levensbedreigende situatie sprake is geweest.
    De politiedata geeft ons meer informatie over de omstandigheden en mogelijke oorzaak. 4 van de 5 ongevallen hebben ’s avonds laat plaatsgevonden op momenten dat het in het gebied veel minder druk is dan tijdens de ochtend- en avondspits. En 2 ongevallen waren eenzijdige ongelukken; scooterrijders die tegen de verhoogde band langs het Stationsplein aan reden.

    Het college heeft aangegeven dat een zebrapad tussen busperron A en de Jumbo in grote mate voor schijnveiligheid zorgt. Partij Sleutelstad vindt toch dat er een duidelijke plaats moeten worden aangewezen waar voetgangers veilig kunnen oversteken in plaats van alleen borden die aangeven dat het niet mag

    Het college heeft aangegeven dat een zebrapad tussen busperron A en de Jumbo in grote mate voor schijnveiligheid zorgt. Partij Sleutelstad vindt toch dat er een duidelijke plaats moeten worden aangewezen waar voetgangers veilig kunnen oversteken in plaats van alleen borden die aangeven dat het niet mag.

  6. Is het college bereid om een duidelijke plaats aan te wijzen waar het voor voetgangers wel veilig is om over te steken?
    Antwoord:
    De plaatsen waar voetgangers veilig over kunnen steken zijn er. Bij de Jumbo staan borden waar men over moet steken en is er belijning. Een paar meter verder hangen zelfs borden ‘verboden voor voetgangers’. Vanuit het station staan borden met daarom de verschillende routes aangeduid, en daarbij de belijning om van het Stationsplein naar perron A te lopen. Daarbij worden er de komende maanden plantenbakken geplaatst die de looproutes nog eens extra benadrukken.

Voetnoten:

[1] https://www.omroepwest.nl/nieuws/4646342/grote-verkeerschaos-op-stationsplein-in-leiden-het-is-wachten-op-ongelukken

[2] Schriftelijke Vragen Kersten over de tijdelijke verkeerssituatie stationsgebied (22 december 2021)

[3] Actualiteitsvragen van Alyssa Voorwald tijdens de gemeenteraad van 13 oktober 2022. 00:22:31

[4] Schriftelijke Vragen Voorwald over de aanhoudende verkeerschaos rond Leiden Centraal (1 november 2022).

[5] Eigen waarneming.

[6] https://alarmeringen.nl/zuid-holland/hollands-midden/leiden/44178398/p2000-ongeval-met-letsel-op-stationsplein-in-leiden.html

[7] https://www.hardnieuws.nl/zuid-holland/leiden/bakfiets-betrokken-bij-botsing-met-lijnbus-stationsplein-leiden-38118.html

[8] https://www.oozo.nl/hulpdiensten/leiden/stationsdistrict/stationskwartier/politie/11070543/politie-met-grote-spoed-naar-de-stationsplein-in-leiden-vanwege-ongeval-met-lets

[9] Antwoord voor 20230309 SV PS Vos over de verkeerspuinhoop bij het Centraal Station

Contact

Partij Sleutelstad
P/A Stadhuisplein 1
2311 EJ Leiden
info@partijsleutelstad.nl

Bank- en ANBI-gegevens

IBAN: NL46 INGB 0006 2508 42
.
ANBI-gegegevens
AVG / Privacybeleid

Doe mee!

Word lid!
Doneer!

Ontwerp & realisatie door Webprepare

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.