Indiendatum: 16 januari 2023
Door: Famke Güler en Eli de Graaf (beiden Partij Sleutelstad)
Het aantal studenten in het universitair onderwijs groeit zowel in Leiden als in heel Nederland. Landelijk is dit van circa 200.000 in 2005 naar 329.000 in 2020 gegroeid. Dat alleen al is een groei van maar liefst 65%. De verwachting is echter dat het aantal WO-studenten nog verder zal toenemen naar 402.000 in 2030.[1] Een verdubbeling in 25 jaar. Dit leidt tot grote problemen. Inmiddels hebben zelfs de universiteiten de noodklok geluid vanwege de in gedrang komende financiering, werkdruk en capaciteitstekorten op het vlak van ruimte en medewerkers.[2]
Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) blijkt dat de groei grotendeels voortkomt uit de gigantische toename van het aantal internationale studenten: van 12.130 in 2005 naar 80.440 nu.[3] Bij de Universiteit van Amsterdam bestond de groei zelfs voor 86% uit internationale studenten.[4]
Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stellen de leden Güler en De Graaf (beiden Partij Sleutelstad) het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:
- Hoeveel studenten had de universiteit Leiden in 2005? Hoeveel daarvan waren internationale studenten?
- Kan het college dezelfde vraag beantwoorden voor ieder jaar in de periode 2016-heden?
- Wat zijn de prognoses voor 2027 en 2030?
- Kan het college bij de beantwoording van voorgaande vragen een uitsplitsing maken tussen bachelor- en masterstudenten?
- Indien het gemeente niet beschikt over de in deze of volgende vragen benodigde gegevens, is het college dan bereid om deze bij de universiteit op te vragen?
Uit de uitsplitsing van het CBS blijkt dat in de onderzoeksperiode 2005-2022 aanvankelijk sprake was van relatief beperkte groei van het aantal internationale studenten, maar dat dit de laatste jaren enorm is geaccelereerd en dat dit zich het sterkst voordoet in de bachelor-fase met stijgingen van 5 à 7.000 per jaar. Dit lijkt samen te hangen met de overstap van het Nederlands naar het Engels als doceertaal bij bachelor-opleidingen, waarna het aantal studenten regelmatig binnen een paar jaar met honderden toenam.[5] Waar dit bij Masters al sinds jaar en dag het geval is, zijn Engelstalige bachelors een recenter fenomeen.
- Hoeveel bachelor-opleidingen worden in het Engels gegeven? Is dit een toename ten opzichte van 2015?
- Onderschrijft het college dat er een relatie is tussen Engels als doceertaal en de groei van het aantal internationale studenten?
De NOS kopte bij het begin van het huidige studiejaar dat universiteiten onder staan door het record aantal studenten. Waar universiteiten in het verleden streefden naar groei (met actieve werving van studenten in het buitenland), hebben zij inmiddels zelf ook de noodklok geluid. De koepelorganisatie stelt zelfs dat het water universiteiten aan de lippen staat. De ontstane problemen worden onder andere gevormd door ruimtegebrek, onvoldoende personeel, kamertekorten, en een steeds lager wordende financiële bijdrage (per student).
Huisvesting internationale studenten:
Meer (internationale) studenten betekent ook dat er meer kamers nodig zijn. Deze zijn echter niet in die mate voor handen. Het gevolg is grote kamertekorten, lange wachtlijsten, huisjesmelkers die de schaarste misbruiken om er financieel van te profiteren, het onttrekken van woningen die voor andere groepen zijn bedoeld (door verkamering) en internationale studenten die door dakloosheid in tenten moeten slapen.
- Krijgen internationale studenten voorrang bij DUWO? Zo ja, hoeveel kamers en/of studio’s zijn er tijdens de voorrangsperiode in 2022 aan internationale studenten toegewezen? Wat vindt het college van deze aantallen?
De coalitiepartijen hebben in het beleidsakkoord afgesproken dat ze tot 2030 2.700 studentenwoningen willen toevoegen
- Is dit voldoende om in de verwachte toename van het aantal studenten te voorzien? Zo nee, hoe wil het college het resterende tekort dan oplossen?
- Is het college van mening dat de Leidse (studenten) woningmarkt de groei van de universiteit nog wel aankan? Waarom wel of niet?
De Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening Hugo de Jonge heeft tijdens een Kamerdebat aangegeven dat universiteiten het aantal studenten moeten laten matchen met het aantal beschikbare studentenkamers in een gemeente. Zodat voorkomen wordt dat buitenlandse studenten een studie in Nederland gaan volgen terwijl al van te voren duidelijk is dat er onvoldoende woningen beschikbaar zijn.
- Hoe kijkt het college naar het door Hugo de Jonge voorgestelde ‘matchen’ van het aantal toe te laten studenten aan het aantal beschikbare studentenkamers?
Numerus Fixus en kansengelijkheid:
In Nederland – bijvoorbeeld aan de UvA – zijn er opleidingen die door de grote stormloop aan (internationale) studenten met een numerus fixus (een maximum aantal studenten) zijn gaan werken.
- Zijn er opleidingen aan de universiteit waar dit middel als gevolg van de internationalisering is ingezet? Zo ja, welke?
Een numerus fixus is een paardenmiddel. Doordat het een grens stelt aan het aantal studenten betekent het per definitie ook dat veel Leidse en Nederlandse studenten zullen worden afgewezen. Bovendien is de ervaring dat bij een numerus fixus vooral aspirant-studenten uit kansrijke milieus door de selectie heen komen, terwijl aspirant-studenten uit kansarme milieus vaker afvallen.
- Hoe ziet het college dit middel in het kader van de toegankelijkheid van het hoger onderwijs en van kansengelijkheid?
Werving van studenten In het buitenland:
- Klopt het dat de universiteit gestopt is met het werven van studenten in het buitenland?
- Geldt dit voor de gehele universiteit of zijn er faculteiten, instituten of opleidingen die daarvan afwijken?
- Indien de universiteit of onderdelen van de universiteit wel nog steeds werven in het buitenland, is het college dan bereid om hier afspraken met de universiteit over te maken?
Politiek vervolg:
- Hoe staat het college alles overziend tegenover de internationalisering van de universiteit?
- Is het college het met ons eens dat er een grens is aan wat Leiden aan kan qua groei van de universiteit? Zo ja, bij welke aantallen ligt volgens het college deze grens?
- Voert het college op dit moment gesprekken met de universiteit over de thema’s internationalisering en studentenaantallen? Welk standpunt brengt de gemeente daarin naar voren? En wat zijn de resultaten van deze gesprekken?
- Is het college bereid om concrete afspraken te maken met de universiteit over de maximale groei van de universiteit?
Voetnoten:
[1] https://www.scienceguide.nl/2021/04/hoger-onderwijs-groeit-komende-jaren-harder-dan-was-voorspeld-door-ocw/#:~:text=De%20studentenaantallen%20zullen%20groeien%20van,het%20wetenschappelijk%20onderwijs%20in%202030.
[2] https://nos.nl/artikel/2404324-universiteiten-onder-druk-door-recordaantal-studenten
[3] https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/11/40-procent-eerstejaars-universiteit-is-internationale-student
[4] https://www.folia.nl/actueel/148446/de-uva-kan-dit-niet-meer-aan-den-haag-moet-ons-helpen
[5] https://www.folia.nl/opinie/153847/stop-tijdelijk-met-de-internationalisering-van-de-uva
Antwoorddatum: 7 maart 2023
Door: Famke Güler en Eli de Graaf (beiden Partij Sleutelstad)
Het aantal studenten in het universitair onderwijs groeit zowel in Leiden als in heel Nederland. Landelijk is dit van circa 200.000 in 2005 naar 329.000 in 2020 gegroeid. Dat alleen al is een groei van maar liefst 65%. De verwachting is echter dat het aantal WO-studenten nog verder zal toenemen naar 402.000 in 2030.[1] Een verdubbeling in 25 jaar. Dit leidt tot grote problemen. Inmiddels hebben zelfs de universiteiten de noodklok geluid vanwege de in gedrang komende financiering, werkdruk en capaciteitstekorten op het vlak van ruimte en medewerkers.[2]
Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) blijkt dat de groei grotendeels voortkomt uit de gigantische toename van het aantal internationale studenten: van 12.130 in 2005 naar 80.440 nu.[3] Bij de Universiteit van Amsterdam bestond de groei zelfs voor 86% uit internationale studenten.[4]
Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stellen de leden Güler en De Graaf (beiden Partij Sleutelstad) het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:
Inleidend antwoord:
Leiden is de ‘Stad van Ontdekkingen’. Die identiteit ontleent het aan twee sterke pijlers: die van internationale kennis en historische cultuur. Deze pijlers kenmerken het DNA van de stad en hebben de stad gemaakt tot wat het nu is. De universiteit en haar (internationale) studenten zijn daarin gezichtsbepalende onderdelen, die we als college waarderen op vele vlakken. Zo is de universiteit een van de grootste werkgevers in onze gemeente en een partner in de samenwerking Leiden Kennisstad. De studenten die zij al eeuwen aantrekken en opleiden vormen een integraal onderdeel van onze stad. Het is een groep die de stad verrijkt en een groep waarvan we steeds nadrukkelijker willen dat ze behouden blijven om na hun studie onze krappe arbeidsmarkt te betreden. Ook daar waar het om internationale studenten gaat. Vanuit de visie Internationalisering zetten we dan ook in op de inbedding van alle internationals (waaronder internationale studenten) in de Leidse samenleving.
Ten aanzien van de landelijke discussie over de groei van het aantal internationale studenten in Nederland, kijken we hier graag naar door de Leidse bril. Het aantal internationale studenten in Leiden valt, afgezet tegen wat we nationaal zien in andere steden, namelijk mee. Leiden behoort in absolute aantallen tot de middenmoot in Nederland (plek 6) en procentueel bekeken staat Leiden in de onderste regionen (plek 10). Wat dan nog inclusief de cijfers voor de Haagse Campus is. Voor de cijfers verwijzen we graag naar onze monitor ‘internationalisering’.
Dit maakt dat wij als college dan ook graag zien dat bij de landelijke afspraken die gemaakt gaan worden er ruimte blijft voor maatwerk gebaseerd op de lokale situatie. Waarbij we voor hier nu ook nog mee willen geven dat:
- de huidige wetgeving nu maakt dat Europese studenten het recht hebben om in Nederland te komen studeren;
- de Universiteit Leiden nu al aan internationale studenten de oproep doet om alleen naar Leiden te komen voor een studie als ze ook over woonruimte kunnen beschikken.
- Hoeveel studenten had de universiteit Leiden in 2005? Hoeveel daarvan waren internationale studenten?
Antwoord:
17.422 studenten onder wie 674 internationale studenten. Daarvan studeerden er respectievelijk 16.916 en 665 in Leiden (de overige in Den Haag). - Kan het college dezelfde vraag beantwoorden voor ieder jaar in de periode 2016-heden?
Antwoord:
Gezien de context van de gestelde vragen bevat dit diagram alleen de studenten die in Leiden studeren (dus excl. Campus Den Haag). In 2022 waren er 33.689 studenten onder wie 6.967 internationale studenten. Daarvan studeerden er 3.934 in Leiden. Zie voor verdere details ook het Excel-overzicht: grafiek op pagina 2 [6] - Wat zijn de prognoses voor 2027 en 2030?
Antwoord:
We verwachten, uitgaande van de input van de Universiteit Leiden als de koepelorganisatie Universiteit van Nederland (UNL), geen grote stijging van het aantal internationale studenten in Leiden. - Kan het college bij de beantwoording van voorgaande vragen een uitsplitsing maken tussen bachelor- en masterstudenten?
Antwoord:
Grafiek op pagina 3 [6] - Indien het gemeente niet beschikt over de in deze of volgende vragen benodigde gegevens, is het college dan bereid om deze bij de universiteit op te vragen?
Antwoord:
Ja, zoals u bij de voorgaande antwoorden heeft kunnen zien, hebben wij de cijfers van de
Universiteit Leiden gekregen.
Uit de uitsplitsing van het CBS blijkt dat in de onderzoeksperiode 2005-2022 aanvankelijk sprake was van relatief beperkte groei van het aantal internationale studenten, maar dat dit de laatste jaren enorm is geaccelereerd en dat dit zich het sterkst voordoet in de bachelor-fase met stijgingen van 5 à 7.000 per jaar. Dit lijkt samen te hangen met de overstap van het Nederlands naar het Engels als doceertaal bij bachelor-opleidingen, waarna het aantal studenten regelmatig binnen een paar jaar met honderden toenam.[5] Waar dit bij Masters al sinds jaar en dag het geval is, zijn Engelstalige bachelors een recenter fenomeen.
- Hoeveel bachelor-opleidingen worden in het Engels gegeven? Is dit een toename ten opzichte van 2015?
Antwoord:
De universiteit biedt 48 bacheloropleidingen aan. Daarvan zijn er 39 in het Nederlands, 7 daarvan hebben een Engeltalige variant. 9 bacheloropleidingen worden alleen in het Engels aangeboden. Dit zijn opleidingen met doorgaans een inhoudelijk internationaal component. Wat maakt dat het bezigen van Engels als voertaal hier primair als doel heeft de kwaliteit van het onderwijs te borgen.- B Zuid- en Zuidoost Aziëstudies
- B Engelse taal en cultuur
- B Liberal Arts and Sciences: Global Challenges
- B Nederlandkunde / Dutch studies
- B Security Studies
- B Urban Studies
- B Afrikaanse talen en culturen
- B Data Science and Artificial Intelligence
- B International Studies
- Onderschrijft het college dat er een relatie is tussen Engels als doceertaal en de groei van het aantal internationale studenten?
Antwoord:
Wij hebben geen informatie over de relatie tussen het Engels als doceertaal en de groei van het aantal internationale studenten in Leiden.
De NOS kopte bij het begin van het huidige studiejaar dat universiteiten onder staan door het record aantal studenten. Waar universiteiten in het verleden streefden naar groei (met actieve werving van studenten in het buitenland), hebben zij inmiddels zelf ook de noodklok geluid. De koepelorganisatie stelt zelfs dat het water universiteiten aan de lippen staat. De ontstane problemen worden onder andere gevormd door ruimtegebrek, onvoldoende personeel, kamertekorten, en een steeds lager wordende financiële bijdrage (per student).
Huisvesting internationale studenten:
Meer (internationale) studenten betekent ook dat er meer kamers nodig zijn. Deze zijn echter niet in die mate voor handen. Het gevolg is grote kamertekorten, lange wachtlijsten, huisjesmelkers die de schaarste misbruiken om er financieel van te profiteren, het onttrekken van woningen die voor andere groepen zijn bedoeld (door verkamering) en internationale studenten die door dakloosheid in tenten moeten slapen.
- Krijgen internationale studenten voorrang bij DUWO? Zo ja, hoeveel kamers en/of studio’s zijn er tijdens de voorrangsperiode in 2022 aan internationale studenten toegewezen? Wat vindt het college van deze aantallen?
Antwoord:
In de visie internationalisering (2020) zetten we in op de inbedding van internationals (waaronder internationale studenten) in de Leidse samenleving. We willen ontmoeting en uitwisseling faciliteren tussen de inwoners van onze stad die korter of langer verblijven in Leiden. Daarnaast constateren we dat de Universiteit Leiden nu al aan internationale studenten de oproep doet om alleen naar Leiden te komen voor een studie als ze ook over woonruimte kunnen beschikken. Die boodschap
ondersteunt het college.Internationale studenten krijgen bij DUWO Leiden in twee complexen voorrang bij reguliere campuscontracten, dit zijn Epsilon/Sigmaplantsoen en Deltaweg/Omegaplantsoen. Hier heeft DUWO circa 800 eenheden, waarbij voor de helft van de eenheden de voorrangsregeling geldend is, dus circa 400 eenheden. De voorrangsregeling geldt alleen bij contracten die ingaan per juni, juli, augustus en september. Een internationale student krijgt in deze eenheden dus alleen voorrang wanneer een eenheid vrijkomt in 1 van de 400 woningen in de maanden juni t/m september. Dit is in lijn met de prestatieafspraken tussen DUWO en de gemeente.
Naast deze voorrangsregeling kent DUWO Leiden voor circa 700 eenheden het principe University Housing. Deze eenheden, waaronder het voormalig Sint Elisabethgasthuis valt, zijn gekoppeld aan een onderwijsinstelling, zoals bijvoorbeeld de Universiteit Leiden of Webster University, waar (internationale) studenten, exchange studenten en gasten van onderwijsinstellingen en wetenschappelijke instituten worden gehuisvest. Deze contracten zijn van tijdelijke duur en de woningen worden veelal gemeubileerd verhuurd, gezien de tijdelijke aard van bewoning. Deze kamers worden ook aangehouden in verband met afspraken met partnerinstellingen met wie de universiteit studenten uitwisselt. Dankzij deze afspraken krijgen zowel de buitenlandse uitwisselingstudenten huisvesting in Leiden, als onze Leidse studenten huisvesting in de buitenlandse stad waar zij tijdelijk studeren.
De coalitiepartijen hebben in het beleidsakkoord afgesproken dat ze tot 2030 2.700 studentenwoningen willen toevoegen
- Is dit voldoende om in de verwachte toename van het aantal studenten te voorzien? Zo nee, hoe wil het college het resterende tekort dan oplossen?
Antwoord:
Voor het realiseren van voldoende studentenwoningen in Leiden werkt de gemeente samen met onder andere de Universiteit Leiden in de Taskforce Studentenhuisvesting. De genoemde aantallen uit het beleidsakkoord komen voort uit de afspraken uit de Taskforce, waarbij rekening gehouden wordt met de ontwikkeling in de studentenpopulatie bij de kennisinstellingen in Leiden. De gemeente blijft conform de uitvoeringsagenda wonen 2020-2023 de ontwikkeling van de vraag monitoren via de lokale monitor studentenhuisvesting en de prognoses van de kennisinstellingen. De verwachting bij de kennisinstellingen is dat de vraag naar studentenhuisvesting de komende jaren stabiliseert (zie ook de wethoudersbrief van 17 december 2021). - Is het college van mening dat de Leidse (studenten) woningmarkt de groei van de universiteit nog wel aankan? Waarom wel of niet?
Antwoord:
In het beleidsakkoord hebben wij opgenomen dat we voor de verschillende doelgroepen voor huisvesting bouwen naar de behoefte. Voor een groot deel van de behoefte van 2700 studenteneenheden (tot 2029) zijn reeds locaties gevonden. Het is de verwachting dat voor de resterende aantallen aanvullende plancapaciteit gevonden kan worden.
De Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening Hugo de Jonge heeft tijdens een Kamerdebat aangegeven dat universiteiten het aantal studenten moeten laten matchen met het aantal beschikbare studentenkamers in een gemeente. Zodat voorkomen wordt dat buitenlandse studenten een studie in Nederland gaan volgen terwijl al van te voren duidelijk is dat er onvoldoende woningen beschikbaar zijn.
- Hoe kijkt het college naar het door Hugo de Jonge voorgestelde ‘matchen’ van het aantal toe te laten studenten aan het aantal beschikbare studentenkamers?
Antwoord:
Zolang er geen nieuwe formele wet of regelgeving is vastgesteld houden we vast aan de lijn zoals afgesproken binnen de Taskforce studentenhuisvesting. Daarnaast is het nog de vraag of de ideeën van De Jonge niet in strijd met het recht op onderwijs. Studenten kunnen namelijk zowel uit als thuiswonend zijn en hebben en hebben recht op toegang tot het onderwijs. De toegang tot het onderwijs geldt ook voor internationale studenten uit Europa. Daarnaast doet zoals gezegd de Universiteit Leiden nu al de oproep aan internationale studenten om alleen naar Leiden te komen voor een studie als ze ook over woonruimte beschikken. Die boodschap ondersteunen wij vanuit het college.
Numerus Fixus en kansengelijkheid:
In Nederland – bijvoorbeeld aan de UvA – zijn er opleidingen die door de grote stormloop aan (internationale) studenten met een numerus fixus (een maximum aantal studenten) zijn gaan werken.
- Zijn er opleidingen aan de universiteit waar dit middel als gevolg van de internationalisering is ingezet? Zo ja, welke?
Antwoord:
De universiteit kent vijf bacheloropleidingen met een numerus fixus. De bacheloropleidingen Geneeskunde, Biomedische Wetenschappen en Criminologie zijn Nederlandstalig. De bacheloropleidingen Politicologie en Psychologie hebben zowel Nederlandstalige als Engelstalige afstudeerrichtingen en kennen een numerus fixus, vooral vanwege de populariteit van
deze opleidingen onder studenten
Een numerus fixus is een paardenmiddel. Doordat het een grens stelt aan het aantal studenten betekent het per definitie ook dat veel Leidse en Nederlandse studenten zullen worden afgewezen. Bovendien is de ervaring dat bij een numerus fixus vooral aspirant-studenten uit kansrijke milieus door de selectie heen komen, terwijl aspirant-studenten uit kansarme milieus vaker afvallen.
- Hoe ziet het college dit middel in het kader van de toegankelijkheid van het hoger onderwijs en van kansengelijkheid?
Antwoord:
Wij hebben, net als de Universiteit Leiden, kansengelijkheid hoog in het vaandel staan. Het exclusief aanbieden van onderwijs in het Nederlands bevordert weliswaar de kansengelijkheid tussen Nederlandstaligen, maar bevordert tegelijkertijd de kansenongelijkheid tussen Nederlanders en andere ingezetenen van bijvoorbeeld de Europese Unie. Overigens is de universiteit voorstander van het mogen hanteren van een numerus fixus voor Engelstalige tracks (c.q. een specialisatie binnen een geaccrediteerde bachelor of master opleiding die de opzet heeft van een zelfstandig programma), terwijl de Nederlandstalige track geen numerus fixus kent. De huidige wet- en regelgeving staat dat (nog) niet toe.
Werving van studenten In het buitenland:
- Klopt het dat de universiteit gestopt is met het werven van studenten in het buitenland?
Antwoord:
De Universiteit Leiden richt zich in haar communicatie met geïnteresseerde internationale studenten niet op een toename van het aantal studenten. De voorlichting is gericht op “De juiste student op de juiste plek”. De juiste studiekeuze ofwel een zo goed mogelijke match tussen student en opleiding is, mede met het oog op studieresultaten, de basis voor de voorlichtingsactiviteiten van de universiteit. Naar aanleiding van een recent verzoek van minister Dijkgraaf is de Universiteit Leiden extra terughoudend met haar internationale voorlichtingsactiviteiten, totdat de minister zijn nieuwe beleidskader deelt. - Geldt dit voor de gehele universiteit of zijn er faculteiten, instituten of opleidingen die daarvan afwijken?
Antwoord:
Alle faculteiten volgen het beleid dat grootschalige brede werving op dit moment niet is toegestaan. - Indien de universiteit of onderdelen van de universiteit wel nog steeds werven in het buitenland, is het college dan bereid om hier afspraken met de universiteit over te maken?
Antwoord:
Niet van toepassing
Politiek vervolg:
- Hoe staat het college alles overziend tegenover de internationalisering van de universiteit?
Antwoord:
Leiden is een internationale kennisstad, mede dankzij de universiteit. Vanuit de visie internationalisering zoeken we naar een balans tussen de behoeften van zowel internationale studenten als niet- internationale studenten om een duurzame groei van de kennisinstellingen mogelijk te maken. Daarbij is het van belang om te streven naar inclusie van internationals – of dit nu studenten, kenniswerkers of arbeidsmigranten betreft – in de Leidse woningmarkt en samenleving. Ditis ook belangrijk vanuit het oogpunt van de krappe arbeidsmarkt, waardoor het steeds noodzakelijker is om een deel van het internationale talent dat naar Leiden komt te kunnen behouden. Daarnaast draagt internationalisering ook bij aan een ‘international classroom’: een diverse onderwijssetting waar (wetenschappelijke) problemen vanuit meerdere culturen en invalshoeken worden bestudeerd. Hiervan profiteren alle studenten, ook de Nederlandse.De aandacht voor de groei van het aantal internationale studenten in Nederland is actueel, zoals de recente discussie in de Tweede Kamer liet zien. Voor Leiden zien we overigens een afnemende groei die richting 2029 lijkt te stabiliseren. De minister is bezig met besluitvorming en wil naast een kostenbatenanalyse ook kijken naar de zorgplicht van de instellingen. Als college volgen we deze ontwikkelingen en zijn we in gesprek met de universiteit hierover. Waarbij we zowel aandacht hebben voor het samenwerken op: de bevordering van studentenwelzijn, studentenhuisvesting, de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt en de inbedding van internationale studenten in de stad. Ten aanzien van dit laatste onderwerp organiseren we als gemeente zelf, in lijn met de visie internationalisering, voor internationale studenten een Warm Welkom bij de inschrijving op het Stadskantoor (BSN -registratie).
- Is het college het met ons eens dat er een grens is aan wat Leiden aan kan qua groei van de universiteit? Zo ja, bij welke aantallen ligt volgens het college deze grens?
Antwoord:
De universiteit speelt, net als de hogeschool en het mbo, een belangrijke rol in onze stad. Als kennis- en onderwijsinstelling, maar ook in cultureel opzicht en als opleider van werknemers voor de toekomst. Hetgeen belangrijk is vanwege de krappe arbeidsmarkt en de blijvende vraag naar talent. De huidige cijfers laten een beperkte groei zien sinds 2016 en voor de afgelopen drie jaar zelfs een afvlakking. Deze cijfers in combinatie met het belang voor de stad van de universiteit maken dat het college geen aanleiding ziet om bij te sturen op de groei. - Voert het college op dit moment gesprekken met de universiteit over de thema’s internationalisering en studentenaantallen? Welk standpunt brengt de gemeente daarin naar voren? En wat zijn de resultaten van deze gesprekken?
Antwoord:
Als gemeente staan wij in goed contact met de universiteit. Ook over internationalisering en studentenaantallen. Daarin uiten wij ook de zorgen wat betreft de druk op voorzieningen zoals die ook bij andere groepen ervaren wordt. Op het thema huisvesting werken wij zoals gezegd al nauw samen in de Taskforce studentenhuisvesting. Daarnaast spreken wij hen over het welzijn en de integratie van studenten. Wij staan er als gemeente voor al onze inwoners zo goed mogelijk te faciliteren als burgers van onze mooie stad. - Is het college bereid om concrete afspraken te maken met de universiteit over de maximale groei van de universiteit?
Antwoord:
In lijn met het antwoord op vraag 18, ziet het college daar op dit moment geen aanleiding voor.
Voetnoten:
[1] https://www.scienceguide.nl/2021/04/hoger-onderwijs-groeit-komende-jaren-harder-dan-was-voorspeld-door-ocw/#:~:text=De%20studentenaantallen%20zullen%20groeien%20van,het%20wetenschappelijk%20onderwijs%20in%202030.
[2] https://nos.nl/artikel/2404324-universiteiten-onder-druk-door-recordaantal-studenten
[3] https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/11/40-procent-eerstejaars-universiteit-is-internationale-student
[4] https://www.folia.nl/actueel/148446/de-uva-kan-dit-niet-meer-aan-den-haag-moet-ons-helpen
[5] https://www.folia.nl/opinie/153847/stop-tijdelijk-met-de-internationalisering-van-de-uva
[6] Antwoord voor 20230117 SV PS Güler, de Graaf over de grenzeloze groei van de universiteit