Indiendatum: 9 maart 2023
Door: Thijs Vos (Partij Sleutelstad)
Sinds oktober 2022 is het een puinhoop op het stationsplein voor verkeer door verschillende bouwwerkzaamheden en omleidingen (de schutting van de Geus en het verwijderen van het voetpad bij de Jumbo heeft onder andere de verkeerssituatie veranderd.) Eerder hebben bezorgde wijkbewoners hier al bij de gemeente melding van gemaakt[1]. Zowel Partij Sleutelstad[2] als de VVD[3] [4] hebben vragen gesteld over de verkeerssituatie in het Stationsgebied. Na de vragen van de VVD heeft de bouwwethouder toen toegegeven dat het een rommelige verkeerssituatie is en dat er onderzoek zou worden gedaan en verkeerscoaches zouden worden ingezet.
Sinds ongeveer half december is er een soort muur om het gebouw gezet van reclame borden voor de nieuwbouw De Geus, waardoor het helemaal niet meer overzichtelijk is om te zien welk verkeer er tegemoet komt. Los daarvan is er geen straatverlichting aan die kant, waardoor je de gevaarlijke stoepranden een bottenbreker zijn geworden, doordat het een opstaande vierkante rand is die aan weerszijden opduiken. Tussen de straat en de stoeprand en de borden loopt het naar beneden, waardoor je eigenlijk een soort opstaande rand krijgt.
Het aantal verkeersslachtoffers lijkt sinds januari sterker te zijn gestegen. Een greep uit recente ongelukken:
- 3 januari: Eenzijdig ongeval in de avond[5]
- 16 januari: Ongeval met letsel als gevolg van een aanrijding[6]
- 18 januari: Bakfiets aangereden door lijnbus[7]
- 20 januari: Politie rukt uit met grote spoed wegens een levensbedreigend verkeersongeval[8]
Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stelt het lid Vos (Partij Sleutelstad) het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:
- Op dinsdag 25 oktober 2022 is er een schouw geweest met Arriva en de Voetgangersbeweging. Tijdens deze schouw zijn verschillende oplossingen bedacht die verder moesten worden gewogen en uitgewerkt. Kan het college aangeven hoe het hier mee staat en wanneer er uitvoer gegeven gaat worden aan de bedachte maatregelen?
- Wat heeft het verkeersonderzoek opgeleverd?
- Wat heeft de inzet van verkeerscoaches tot nu toe gekost en wat heeft het opgeleverd?
- Aan de zijde van De Geus-reclameborden is geen straatverlichting (meer), terwijl in de oude situatie daar wel verlichting was. Wat gaat de gemeente Leiden hier aan doen?
- Hoeveel ongelukken met voetgangers en fietsers hebben er de afgelopen drie maanden plaatsgevonden (in acht nemende dat eenzijdige ongelukken ook ongelukken zijn)? Klopt het dat er sinds half december meer ongelukken zijn gebeurd dan daarvoor?
Het college heeft aangegeven dat een zebrapad tussen busperron A en de Jumbo in grote mate voor schijnveiligheid zorgt. Partij Sleutelstad vindt toch dat er een duidelijke plaats moeten worden aangewezen waar voetgangers veilig kunnen oversteken in plaats van alleen borden die aangeven dat het niet mag.
6. Is het college bereid om een duidelijke plaats aan te wijzen waar het voor voetgangers wel veilig is om over te steken?
Voetnoten:
[1] https://www.omroepwest.nl/nieuws/4646342/grote-verkeerschaos-op-stationsplein-in-leiden-het-is-wachten-op-ongelukken
[2] Schriftelijke Vragen Kersten over de tijdelijke verkeerssituatie stationsgebied (22 december 2021)
[3] Actualiteitsvragen van Alyssa Voorwald tijdens de gemeenteraad van 13 oktober 2022.
[4] Schriftelijke Vragen Voorwald over de aanhoudende verkeerschaos rond Leiden Centraal
(1 november 2022).
[5] Eigen waarneming.
[6] https://alarmeringen.nl/zuid-holland/hollands-midden/leiden/44178398/p2000-ongeval-met-letsel-op-stationsplein-in-leiden.html
[7] https://www.hardnieuws.nl/zuid-holland/leiden/bakfiets-betrokken-bij-botsing-met-lijnbus-stationsplein-leiden-38118.html
[8] https://www.oozo.nl/hulpdiensten/leiden/stationsdistrict/stationskwartier/politie/11070543/politie-met-grote-spoed-naar-de-stationsplein-in-leiden-vanwege-ongeval-met-lets
Antwoorddatum: n.v.t.
Nog niet beantwoord.