Indiendatum: 22 juli 2022
Door: Eli de Graaf (Partij Sleutelstad), Maarten de Crom (VVD), Thomas van Halm (SP) en Thijs Vos (Partij Sleutelstad)
Afgelopen week luidde het Nibud de noodklok voor de koopkrachtcrisis waar lage- en middeninkomens mee worden geconfronteerd. Door de hoge inflatie en enorme stijging van de energieprijzen zitten steeds meer huishoudens financieel klem. “De druk van deze twee uitgavenposten op de begroting is dusdanig groot dat huishoudens iedere maand steevast geld tekortkomen,” zo schrijft het Nibud. Maar liefst één op de drie huishoudens worstelt volgens een schatting van het Nibud met het in balans brengen van de uitgaven en inkomsten. En dat geldt niet alleen voor lage inkomens, maar ook voor middeninkomens. Steeds meer huishoudens zijn volgens het Nibud meer dan 70% van hun inkomen kwijt aan vaste lasten.[1]
Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stellen de leden De Graaf (Partij Sleutelstad), De Crom (VVD), Van Halm (SP) en Vos (Partij Sleutelstad) het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:
1. Is het college bekend met de rapportage van het Nibud?
2. Deelt het college de analyse dat de door de stijging van de energiekosten en de boodschappen de koopkracht en zelfs bestaanszekerheid van veel huishoudens ernstig onder druk staat? En dat dit zich niet beperkt tot de laagste inkomens, maar zich ook uitstrekt tot middeninkomens?
In het beleidsakkoord is door de collegepartijen afgesproken dat de riool- en afvalstoffenheffing wordt verhoogd. Dit om de voorgenomen investeringen van het college op het vlak van klimaatadaptatie en vergroening te financieren. Met welk bedrag de heffingen worden verhoogd wordt niet genoemd; wel wordt in de financiële paragraaf bij het onderwerp “klimaat, groen en energie” in 2026 een bedrag van € 290.000,- als extra baten genoemd.[2]
[1] Samen leven in Leiden: Beleidsakkoord Gemeente Leiden 2022-2026, zie paragraaf 7.2. https://gemeente.leiden.nl/bestanden/Beleidsakkoord_2022_Webtoegankelijk.pdf
3. Kan het college aangeven met hoeveel euro de riool- en afvalstoffenheffing voor een eens-, twee- en meerpersoonshuishouden stijgt? Met welke percentage stijgt dit t.o.v. de huidige tarieven?
De afvalstoffen- en rioolheffing wordt door alle Leidse huishoudens en ondernemers betaald, of je nou een laag, midden- of hoog inkomen hebt, en of je nou huurder bent of een eigen woning bezit. Daarbij wordt ook in de hoogte van het bedrag geen onderscheid gemaakt. Alleen Leidenaren met een inkomen op bijstandsniveau komen in aanmerking voor vrijstelling.
De verhoging van de afvalstoffen- en rioolheffing komt bovenop de toch al hoge heffingen die Leiden hanteert en de enorme stijging van de vaste lasten door de stijgende energiekosten, boodschappen en hoge huren voor huishoudens met een lage of een middeninkomen. Verhoging van deze lokale belastingen legt relatief het meest beslag op het inkomen van huishoudens met een laag of middeninkomen, terwijl het Nibud juist waarschuwt dat deze groepen vaak het einde van de maand niet meer halen.
Deze huishoudens komen ook regelmatig niet in aanmerking voor door de gemeente of rijksoverheid ingestelde regelingen (energietoeslag, kwijtschelding lokale lasten).
4. Hoe rijmt het verhogen van de afvalstoffen- en rioolheffing met de noodkreet van het Nibud?
5. Vindt het college het sociaal dat Leidenaren die nauwelijks nog kunnen rondkomen de prijs betalen voor de geplande investeringen in klimaatadaptatie en vergroening?
6. Waarom kiest het college er niet voor om deze investeringen te dekken door andere uitgaven te verlagen?
7. Is het college bereid om in het licht van de enorme prijsstijgingen en de waarschuwingen van het Nibud de verhoging van de riool- en afvalstoffenheffing te heroverwegen?
8. Is het college bereid om bij de begroting een scenario voor te leggen waarin de afvalstoffen- en rioolheffing niet wordt verhoogd?
9. Kan het college toezeggen dat het de lokale heffingen niet nog verder gaat verhogen (bijvoorbeeld als blijkt dat de kosten voor klimaatadaptatie en vergroening toenemen)?
Over de OZB is in het coalitieakkoord afgesproken dat deze hooguit trendmatig stijgt, maar met de huidige hoge inflatie en stijgende WOZ-waardes stijgt de OZB – bij hetzelfde belastingpercentage – ook fors. Voor huishoudens betekent ook dat weer een hogere rekening op de mat, die in Leiden toch al erg hoog is.
10. Is het college het met ons eens dat er met de hoge inflatie en stijgende WOZ-waardes bij een trendmatige correctie van de OZB ook gewoon sprake is van een verhoging van de lokale lasten?
11. Is het college bereid om richting de begroting te onderzoeken of het OZB-tarief dusdanig kan worden aangepast dat het netto bedrag dat huishoudens en ondernemers aan OZB moeten afdragen niet stijgt of dat de stijging daarvan in ieder geval zo beperkt mogelijk blijft?
[1] Nibud, Nibud: groeiend aantal huishoudens zit financieel klem, 15 juli 2022, https://www.nibud.nl/nieuws/groeiend-aantal-huishoudens-financieel-klem/
[2] Samen leven in Leiden: Beleidsakkoord Gemeente Leiden 2022-2026, zie paragraaf 7.2. https://gemeente.leiden.nl/bestanden/Beleidsakkoord_2022_Webtoegankelijk.pdf
Antwoorddatum: n.v.t.
Nog niet beantwoord.