Indiendatum: 12 januari 2021
Door: Maarten Kersten
Burgerinitiatief Stop Motorlawaai Leiden is aangesloten bij de NEFOM en deze heeft burgemeester Cazemier van de gemeente Krimpenerwaard bereid gevonden het initiatief te nemen. Inmiddels heeft zijn collega van Lopik ook de modelbrief getekend. Burgemeester Cazemier was ook de man, die de contacten legde met een tweetal Kamerleden. De burgemeestersbrief heeft tot doel een inhoudelijke bijdrage te leveren aan een onderzoek. Niet meer en niet minder.
Omdat de herrie lokaal wordt ervaren en gemeentes een zorgplicht hebben om veilig en gezond te kunnen wonen, ligt het, met alle respect, voor de hand, dat juist burgemeesters gaan pleiten voor een aantal cruciale (landelijke) maatregelen, waarmee hun bewoners van de herrie kunnen worden verlost. Daarom heeft de Leidse stichting aan burgemeester Lenferink gevraagd om zich bij de gestarte burgemeesterslobby aan te sluiten. Hij kent beide genoemde burgemeester van de Veiligheidsregio
Hollands Midden, waarvan hij voorzitter is, en het landelijk veiligheidsberaad.
Die lobby gaat niet op korte termijn iets voor de bewoners opleveren. Op de korte termijn zal het strafbare gedrag van motorrijders middels handhaving moeten worden aangepakt. Over die handhaving doen allerlei draconische verhalen de ronde. Het zou te ingewikkeld zijn en te kostbaar omdat er dure meetapparatuur moet worden aangeschaft. Onzin. Dat hoeft niet. Een agent kan alleen op zijn/haar eigen gehoor een boete uitschrijven bij overtreding van artikel 57 RVV (onnodig lawaai). Zonder enige meting te hoeven doen. Die aanpak is staande jurisprudentie. (zie Bijlage)
Ook op eigen gehoor kan een agent een motorvoertuig aanmelden voor een zogenoemde WOK (Wachten Op Keuring), als hij/zij de indruk heeft dat er met bv. de uitlaat iets mis is. Een illegale of eentje waarvan de demper is verwijderd. Motorrijders zijn hiervoor erg bevreesd want de kosten zijn hoog en de wachttijd is lang. In al die tijd mag de motor niet de weg op.
Handhaving van de regels voor motorvoertuiglawaai komt niet voor in het nu geldende Integraal Veiligheidsplan Leiden noch in het Veiligheidsplan Regio Den Haag. Wij zouden graag zien dat burgemeester Lenferink (Veiligheid) ervoor gaat pleiten dat de handhaving op motorvoertuiglawaai een hogere prioriteit krijgt. Daar zouden de bewoners al heel blij mee zijn.
Stop Motorlawaai Leiden zou ook graag zien dat de politie nu al met prikacties een signaal gaat afgeven, dat het echt afgelopen moet zijn. Voorzitter en initiatiefnemer Zwinkels stelt: “Het is toch niet zo ingewikkeld om langs een van de doorgaande wegen agent A neer te zetten die bij het horen van onnodige herrie zijn/haar collega 200 meter verder op met een portofoon inseint, die vervolgens de motorrijder maant te stoppen. Doe het een paar keer en alle motorrijders zijn binnen een mum van tijd op de hoogte. Het is een kwestie van willen. De eerste agent kan eventueel nog worden uitgerust met een eenvoudig geluidmeetapparaat. Het is toch ook niet zo ingewikkeld om langs beruchte wegen
borden (evt ook met reclame) neer te zetten waarop motorrijders wordt gevraagd met respect voor de bewoners langs hun huizen te rijden. Behalve zwaardere boetes op te leggen, zou men ook meer kunnen inzetten op elektrisch motorvervoer (met veel minder motorlawaai).
Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stelt het lid Kersten (PS) het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:
1. Is het college bekend met het Burgerinitiatief Stop Motorlawaai Leiden?
2. Is het college bekend dat deze burgers een meldpunt voor motorlawaai hebben geopend?
3. Is het college bekend dat zich in korte tijd ongeveer 150 Leidse burgers hebben gemeld met uitermate schrijnende verhalen en heftige filmpjes?
4. Is het college bekend dat deze bewoners deel uitmaken van de bijna 1 miljoen bewoners in Nederland die volgens het RIVM vanwege het wegverkeerslawaai grote risico’s lopen op harten vaatziekten, waaraan een deel zelfs zal overlijden? Spelende kinderen kunnen op dit moment in de wijken gewoon niet veilig spelen, omdat de openbare
ruimte vrijwel totaal is ingericht op gemotoriseerd verkeer.
5. Bent u het met ons eens dat meer handhaving op snelheid in de wijken ook zal kunnen bijdragen aan een gereduceerd motorlawaai, aangezien het lawaai vaak ook komt door te hard rijden (bv. op de Churchilllaan)?
6. Is het college bekend dat volgens het RIVM drastische maatregelen moeten worden genomen om het tij te keren en dat maatregelen op de lange en ook op de korte termijn dringend nodig zijn?
7. Is het college ermee bekend, dat de burgemeesters van Krimpenerwaard en Lopik een lobby richting Den Haag zijn gestart en een brief aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat hebben gestuurd en alle burgemeesters hebben gevraagd het voorbeeld te volgen?
8. Heeft het college de daarvoor te gebruiken en toegestuurde modelbrief van het Burgerinitiatief ontvangen?
9. Heeft het college de brief inmiddels aan de minister gestuurd? Zo ja, wanneer? Zo nee, gaat u dat nog doen of waarom niet?
10. Wil het college binnen de veiligheidsregio Holland Midden pleiten voor een hogere prioriteit voor de handhaving van de regels voor geluid van motorvoertuigen?
11. Is het college bereid om – zolang dat allemaal niet is geregeld – met lokale prikacties de motorrijders een signaal af te geven, dat het onnodige lawaai echt moet stoppen?
12. Bent u bekend met de methode van een combinatie van geluidsmeters en camera’s langs de hoofdwegen?
13. Kunt u ook meer verkeershandhaving nastreven in de wijken voor wat betreft gemotoriseerd verkeer en veiligheid?
14. Bent u het met ons eens dat alleen handhaving deze hele problematiek op de korte termijn kan stoppen?
15. Landelijk kan dit op de lange termijn met nieuwe regelgeving, maar dat duurt te lang. Bent u bereid nu eerst lokaal handhavingsmaatregelen, specifiek hierop gericht, te nemen?
Bijlagen:
1. Arrest van het Hof in Leeuwarden inzake motorlawaai
2. een document van de NEFON om Slim Handhaven.
3. voorbeeld van hoe men het in Amsterdam aanpakt. (Noot van Motor Lawaai Leiden: Ook al is het geen prioriteit, met prikacties kan je ook je doel bereiken, en dat is, dat motorrijders zich niet langer onaantastbaar wanen en de pakkans niet langer klein is.)
4 artikel uit De Volkskrant van 18 november 2020 over “pretherrie waar mensen ziek van worden”. De lawaaipieken van motoren (en inmiddels ook van auto’s met een “cut out uitlaat” vallen buiten elke regelgeving.
5. modelbrief van en voor burgemeesters
Antwoorddatum: n.v.t.
Nog niet beantwoord.