Indiendatum: 19 december 2022
Door: Thijs Vos (Partij Sleutelstad)
Op zondag 11 december j.l. is de nieuwe dienstregeling van de NS ingegaan. Door grote personeelstekorten heeft de NS flink gesneden in het treinverkeer: het aanbod van treinen wordt met 10-15% verlaagd. Uit een doorrekening van de bereikbaarheidseffecten door mobiliteitsadviesbureau Movares blijkt dat de bereikbaarheid vooral in de Randstad en grote steden buiten de Randstad sterk geraakt wordt door de uitgeklede dienstregeling. Leiden spant de kroon: de bereikbaarheid neemt bij ons met meer dan 15% af.1) Tegelijkertijd wordt de prijs voor treinkaartjes juist verhoogd.
Een dergelijke achteruitgang is zeer slecht nieuws voor onze stad. In de Leidse raad treffen we regelmatig de degens over de rol van de auto in Leiden, maar vriend en vijand zal het er over eens zijn dat de trein een ontzettend belangrijk onderdeel is van de bereikbaarheid van Leiden. Bovendien vormt het openbaar vervoer voor een belangrijk deel de kurk waar de mobiliteits- en woningbouwambities van het college op drijven.
Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stelt het lid Vos (Partij Sleutelstad) het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:
- Heeft het college kennisgenomen van de doorrekening van Movares?
- Deelt het college de conclusies die Movares trekt over de gevolgen voor Leiden?
- Welke acties heeft het college ondernomen om te voorkomen dat de NS het aantal treinritten van en naar Leiden zou gaan verlagen?
- Gaat het college acties ondernemen om de NS te bewegen de dienstregeling in algemene zin en voor Leiden in het bijzonder te verbeteren? Zo ja, welke acties zijn dit?
Effecten op mobiliteitsbeleid:
- Wat betekent de nieuwe dienstregeling voor het Leidse mobiliteitsbeleid?
Effecten op woningbouwambities:
Rondom het Centraal Station wordt een zeer groot aantal woningen op een klein gebied toegevoegd. Om die ontwikkelingen mogelijk te maken is de (inpandige) parkeernorm bij de wijziging van de Parkeervisie verlaagd naar 0. Projectontwikkelaars hoeven daardoor geen dure inpandige parkeergarages te realiseren. Tegelijkertijd zijn bewoners uitgesloten van vergunningen om in de openbare ruimte te parkeren. Bewoners van deze bouwprojecten zijn voor langere reizen – bijvoorbeeld voor werk buiten Leiden – volledig afhankelijk van het openbaar vervoer.
Leiden is hierin niet uniek. In heel het land zijn rondom centraal stations grote bouwprojecten met weinig parkeervoorzieningen gepland. Het OV-magazine voorspelt dat er door de nieuwe dienstregeling minder woningen in Nederland zullen worden gerealiseerd: “Plannen om deze woningen te bouwen met een beperkt aantal parkeerplaatsen, waardoor hogere dichtheden mogelijk zijn, worden onzeker. Als er geen alternatief is in de vorm van goed openbaar vervoer kan deze lage parkeernorm geen standhouden en kunnen er simpelweg minder woningen worden gebouwd.”1)
- Wat betekent de nieuwe dienstregeling voor de Leidse bouwambities in algemene zin?
- Wat betekent dit concreet voor de bouwprojecten rondom het centraal station?
- Kan de parkeernorm van 0 in het Stationsgebied hiermee nog wel standhouden?
- In welke mate kan de voorgenomen ondergrondse parkeergarage op het Morspoortterrein de afnemende bereikbaarheid met de trein opvangen?
- Hoe gaat het college de mobiliteit van bewoners van deze nieuwbouwlocaties waarborgen?
Bronverwijzingen:
- OV-magazine (6 december 2022). Leidt nieuwe spoordienstregeling tot minder woningen?
https://www.ovmagazine.nl/artikel/leidt-nieuwe-spoordienstregeling-tot-minder-woningen
Antwoorddatum: n.v.t.
Nog niet beantwoord.