Indiendatum: 5 juni 2023
Door: Famke Güler (Partij Sleutelstad)
Partij Sleutelstad heeft recentelijk kennisgenomen van het op 3 juni op de website van de NOS gepubliceerde artikel “Veel te weinig onderwijs voor asielkinderen. Sommigen een jaar niet naar school”.1) In het artikel wordt gesteld dat in Nederland duizenden kinderen van statushouders niet naar school gaan vanwege het lerarentekort en de groeiende toestroom van vluchtelingen. In Nederland heeft ieder kind recht op onderwijs. Dit is in de wet geregeld. Een spoedwet die nu aan de Tweede Kamer wordt voorgelegd moet de ergste nood verlichten door toe te staan dat kinderen van statushouders, voor wie geen plaats is in de internationale schakelklassen (ISK) en internationale taalklassen (ITK), een onvolledig lesprogramma krijgen van onbevoegde docenten. Critici uit de onderwijssector plaatsen vraagtekens bij deze oplossing.
Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stelt het lid Güler (PS) het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:
- Heeft het college kennisgenomen van de inhoud van het artikel op de website van de NOS?
- Speelt de in het artikel geschetste problematiek ook in Leiden en zo ja, in welke mate? Graag een cijfermatige onderbouwing van het antwoord met gegevens uit 2022 waaronder het aantal kinderen van statushouders dat in dat jaar is aangemeld voor ISK en ITK en de gemiddelde doorlooptijd tussen vestiging in Leiden en hun eerste schooldag.
- Kan het college aangeven of er in Leiden kinderen van statushouders zijn die vanwege de in het artikel geschetste problematiek op dit moment helemaal niet naar school gaan?
- Wat is het oordeel van het college over de voorgestelde spoedwet waarin wordt gelegaliseerd dat kinderen van statushouders genoegen moeten nemen met een onvolledig
lesprogramma dat wordt aangeboden door onbevoegde docenten? - Is de groeiende toestroom van asielzoekers naar Leiden en de daarmee op termijn te verwachten groei van het aantal in onze gemeente te vestigen statushouders, reden voor het college om maatregelen voor te bereiden/te nemen waarmee wordt gewaarborgd dat alle kinderen van statushouders plek hebben in het reguliere onderwijs?
- Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer en welke concrete beleidsinitiatieven is het college van plan te nemen?
Voetnoten:
1) Website van de NOS d.d. 3 juni 2023: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2477609-veel-te-weinig- onderwijs-voorasieljongeren-sommigen-een-jaar-niet-naar-school
Antwoorddatum: n.v.t.
Nog niet beantwoord.