Indiendatum: 7 maart 2022
Door: Maarten Kersten (Partij Sleutelstad)
De gemeente is zich voornemens om met een verkeersknip de Langebrug tussen de Pieterskerkgracht en Papengracht af te sluiten voor autoverkeer om op die manier het doorgaand verkeer over de Langebrug te verminderen. Vanuit bewoners van de Pieterswijk zijn onlangs zorgen geuit over de uitvoering van deze maatregel. Zo wijzen zij er op dat:
- De Langebrug overwegend door bestemmingsverkeer en niet door doorgaand verkeer wordt gebruikt met als gevolg dat het gros van het verkeer door de verkeersknip simpelweg via de Pieterskerkgracht en Steenschuur zal verplaatsen;
- Veel van wat formeel onder doorgaand verkeer doorgaat eigenlijk bestemmingsverkeer is waarop de knip geen effect zal hebben;
- Voor bewoners met een auto het zoekverkeer naar een parkeerplaats enorm zal toenemen doordat men niet rechtstreeks naar de Papengracht en het Rapenburg kan rijden;
- Het autoverkeer op de Pieterskerkgracht enorm zal toenemen.
De bewoners vrezen daarom dat door deze maatregel de wijk nauwelijks autoluwer wordt, maar dat voor bewoners wel de overlast zal toenemen.
Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stelt het lid Kersten (Partij Sleutelstad) het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:
- Kan het college aangeven in hoeverre het autoverkeer op de Langebrug wordt veroorzaakt door doorgaand respectievelijk bestemmingsverkeer?
- Kan het college aangeven of de volgende groepen door de gemeente tot bestemmings- of doorgaand verkeer worden gerekend?
- Bezoekers van horeca en winkels in de Binnenstad;
- Bezoekers van de sportschool;
- Bezoekers van de kunstcursussen bij Ars;
- Bezoekers van de coffeeshops;
- Deelt het college de vrees van bewoners dat de verkeersknip weinig effect zal hebben op het afknijpen van doorgaand verkeer in de Pieterswijk?
- Hoe wordt voorkomen dat het autoverkeer zich niet simpelweg zal verplaatsen naar de Pieterskerkgracht? En dat er in deze straat daardoor verkeersopstoppingen ontstaan?
Uit een eerdere notitie van Goudappel Confeng worden toegangsdosering aan het begin van de Langebrug en beperking van de Langebrug tot bestemmingsverkeer met een beweegbare paal als effectiever in het stremmen van doorgaand verkeer beoordeeld terwijl het tegelijkertijd minder nadelige gevolgen heeft voor bewoners.
- Waarom heeft het college in plaats van de verkeersknip niet gekozen voor:
- Het invoeren van toegangsdosering aan het begin van de Langebrug?
- Het beperken van de Langebrug tot bestemmingsverkeer met een zakpaal of kentekenregistratie?
- Wanneer vindt de definitieve besluitvorming over de verkeersknip bij de Langebrug plaats?
Antwoorddatum: n.v.t.
Nog niet beantwoord.