Indiendatum: 22 december 2021
Door: Maarten Kersten (Partij Sleutelstad)
Door de jarenlange werkzaamheden aan De Geus en Octagon gaat dit deel van het Stationsgebied voor lange tijd op de schop gegaan. Sinds een paar weken is de Stationsweg verlegd. In de tijdelijke verkeerssituatie is voor alle verkeersdeelnemers slechts krappe ruimte beschikbaar, waarbij bus- en autoverkeer niet van fietsers en voetgangers zijn gescheiden. Door de grote bouwplaats die nodig is voor de werkzaamheden is daardoor een flessenhals ontstaan waar dagelijks dertigduizend verkeersdeelnemers (fietsers, voetgangers, bussen) doorheen moeten.
Het college heeft in de zomer na waarschuwingen van de wijkvereniging Stationsgebied weliswaar publiekelijk benadrukt dat de tijdelijke verkeerssituatie voldoende veiliger is en door de genomen maatregelen (opheffen voetgangersoversteekplaats, bussen te gast), waar gezamenlijk met verkeersdeskundigen toe gekomen is, zelfs veiliger zou worden dan nu het geval is.[1] Gelet op de praktijk, waarbij verkeersmaatregelen en voorzieningen niet op tijd aanwezig zijn of worden nageleefd, zet Partij Sleutelstad hier vraagtekens bij en is bezorgd over de tijdelijke verkeerssituatie.
Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stelt het lid Kersten (Partij Sleutelstad) het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:
- Hoe taxeert het college de verkeers(on)veiligheid op de Stationsweg en het Stationsplein op dit moment?
- Deelt het college de analyse dat er door de tijdelijke verkeerssituatie sprake is van een flessenhals?
- Heeft het college het idee dat de voorgenomen verkeersmaatregelen op dit moment voldoende effectief zijn?
Via de wijkvereniging is ons bekend dat de doorgang voor voetgangers aan de zijde van de Jumbo en Aldi is de ene keer open en de volgende keer juist afgesloten is.
- Kan het college aangeven wat de redenen hiervoor zijn?
Voetgangers lopen aan deze zijde regelmatig over de Stationsweg in plaats van dat zij de stoep aan de andere zijde van de weg gebruiken, wat gezien de toch al smalle weg tot gevaarlijke situaties leidt.
- Is het college bekend met dit probleem? Zo ja, wat is het college van plan om hier aan te doen?
Partij Sleutelstad heeft eerder samen met de ChristenUnie en de Partij voor de Dieren technische vragen gesteld over het ontbreken van geleidepad.[2] Dit probleem heeft zich de afgelopen tijd opnieuw voorgedaan aan de andere zijde van de Stationsweg.
- Kan het college aangegeven hoe dit zich opnieuw heeft kunnen voordoen?
Een ander probleem dat zich nu bij herhaling blijft voordoen is dat de voetgangersoversteekplaats en delen van de stoep en ribbelpad geblokkeerd worden door geparkeerde fietsen en auto’s, waaronder door bouwvakkers en bezorgingsdiensten. Via de wijkvereniging hebben wij begrepen dat hier weinig tot niet tegen gehandhaafd wordt.
- Is het college bekend met dit probleem? Zo ja, wat wordt hier thans tegen gedaan?
- Is het college bereid om hier strenger en actiever tegen te laten handhaven?
- Is het college bereid om, indien het bij herhaling gebeurd, bedrijven aan te spreken op het parkeren op de oversteekplaats en/of de stoep?
De wijkvereniging Stationsgebied heeft in de zomer twee voorstellen gedaan om de verkeersveiligheid te borgen, namelijk 1) het verlagen van de verkeerssnelheid naar 15KM per uur en 2) het scheiden van verkeersdeelnemers via bijvoorbeeld een hek.
- Ziet het college meerwaarde voor de verkeersveiligheid in deze voorgestelde maatregelen?
- Zo nee, waarom is 15KM wel mogelijk op de Breestraat, maar hier niet?
- Zo ja, waarom is bij aanvang niet voor deze maatregelen gekozen?
- Is het college bereid om deze maatregelen alsnog te nemen?
De wijkvereniging Stationsgebied heeft eerder geprobeerd in contact te komen met de gemeente over de tijdelijke verkeerssituatie. Zo heeft de wijkvereniging op 1 augustus een brandbrief aan de wethouder gestuurd en op 19 september eveneens een brief aan de burgemeester. Hier zijn echter geen reacties op gekomen.
- Waarom heeft de gemeente niet op de brieven van de wijkvereniging gereageerd?
- Is het college bereid om alsnog in gesprek te gaan met de wijkvereniging over de verkeerssituatie?
Ook ondernemers aan de Stationsweg hebben de stroeve communicatie met de gemeente aangekaart. Zo heeft Aziatisch restaurant Hotspot Central laten weten dat de gemeente enerzijds voortdurend terugkomt op afspraken en toezeggingen en dat de uitvoering van het project soms zonder aankondiging wijzigt.
- Herkent het college zich in dit beeld?
- Waarom wijkt de gemeente af van met ondernemers gemaakte afspraken?
- Wat gaat de gemeente doen om een einde te maken aan de door de wijkvereniging en ondernemers ervaren miscommunicatie en onbereikbaarheid?
[1] Leidsch Dagblad, 18 augustus 2021. Tijdelijk Stationsgebied wordt ‘veiliger dan nu’.
[2] Technische vragen d.d. 27 oktober Partij Sleutelstad, Partij voor de Dieren en ChristenUnie.
Antwoorddatum: n.v.t.
Nog niet beantwoord.