Partij Sleutelstad
  • Programma
  • Onze mensen
    • Fractie
    • Bestuur
    • Kandidatenlijst
    • Vereniging
  • Ons werk
    • Nieuws
    • Moties en amendementen
    • Schriftelijke vragen
  • Doe mee!
    • Word lid!
    • Verkiezingen 2022
    • Politiek café en spreekuur
    • Werkgroepen
  • Contact
Menu
  • Programma
  • Onze mensen
    • Fractie
    • Bestuur
    • Kandidatenlijst
    • Vereniging
  • Ons werk
    • Nieuws
    • Moties en amendementen
    • Schriftelijke vragen
  • Doe mee!
    • Word lid!
    • Verkiezingen 2022
    • Politiek café en spreekuur
    • Werkgroepen
  • Contact
Facebook-f Twitter
Vragen
Antwoorden
Vragen

Indiendatum: 21 september 2021

Door: Maarten Kersten (Partij Sleutelstad)

Op grond van artikel 45 van het Reglement van Orde stelt het lid Kersten (Partij Sleutelstad) het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leiden de volgende vragen:

Burgerfora

Steden en regio’s in binnen- en buitenland zetten in toenemende mate panels van gelote burgers in om mensen te betrekken bij het bedenken van oplossingen voor grote maatschappelijke problemen en kwesties. Tijdens zo’n burgerforum gaan de ingelote burgers tijdens één of meerdere gesprekken onder onafhankelijke begeleiding met elkaar in dialoog over een maatschappelijk probleem om gezamenlijk te zoeken naar een oplossing. Burgerfora bevorderen a) daarmee de deliberatie tussen burgers en b) maken het mogelijk dat gewone, ongeorganiseerde burgers in een vroeg stadium betrokken worden zodat participatie zich niet beperkt tot georganiseerde belangenorganisaties (zoals bijvoorbeeld bij de landelijke klimaattafels).1)

Landelijk heeft eerder (in 2006) een burgerforum plaatsgevonden over wijziging van het kiesstelsel plaatsgevonden, waarvan het eindvoorstel later is overgenomen door de Staatscommissie Parlementair Stelsel en het kabinet-Rutte III. Op lokaal niveau hebben er – onder de naam G1000 – in verschillende gemeentes eveneens gelote burgerpanels plaatsgevonden over uiteenlopende onderwerpen. Internationaal zijn de burgerfora over klimaat in Frankrijk en de legalisering van abortus en het homohuwelijk in Ierland bekend. Madrid en de Belgische Oostkantons hebben permanente burgerfora ingesteld.

In Leiden heeft de gemeenteraad op 22 juni de motie van Partij Sleutelstad2) aangenomen over het instellen van een burgerforum in het kader van de energietransitie. Voorts werd het college verzocht om het burgerforum op het niveau adviseren of coproductie te participeren.

  1. Kan het college aangeven hoe het staat met het instellen van dit burgerforum? En daarbij ingaan op de volgende subvragen:
    1. Op welk wijze het burgerforum betrokken wordt bij de uitvoering van de RES 1.0 en bij het opstellen van de RES 2.0, waaronder op welke trede van de participatielader de participatie plaatsvindt?
    2. Of het burgerforum op stadsniveau of op regioniveau zal worden georganiseerd?
    3. Op welke wijze wordt de steekproef getrokken? Volledig at random of via een gestratificeerde steekproef? Indien dat laatste het geval is, welke doelgroepen worden dan als strata gebruikt?
    4. Welke stappen en acties worden ondernomen om de participatie van ondervertegenwoordigde groepen, in het bijzonder praktisch opgeleiden, aan het burgerforum te bevorderen?

Naast het burgerforum over energietransitie, heeft het college in het verleden de intentie uitgesproken om loting vaker in te zetten in participatietrajecten, bijvoorbeeld door via deze wijze (gedeeltelijk) werkgroepen samen te stellen die participeren in de beleidsvorming. Ons is bekend dat dit in ieder geval toegepast is bij het samenstellen van de werkgroep die meedacht bij de totstandkoming van het inrichtingsvoorstel Roomburgerpark.3)

  1. Bij welke andere participatietrajecten zijn vormen van loting inmiddels ingezet?
  2. Hoe reflecteert het college op de eerdere inzet van loting? Wat waren de ervaringen met de trajecten waarbij loting reeds is toegepast?
  3. Wat zijn de toekomstige ambities van het college op het vlak van burgerfora en het inzetten van loting in participatietrajecten?

Burgerbegroting

Een andere nieuwe methode om burgers meer invloed te geven op het lokaal bestuur is de burgerbegroting. Kort gezegd houdt dit in dat burgers voor een bepaald deel van de begroting burgers beslissen aan welke projecten en voorzieningen dit wordt uitgegeven, al dan niet op wijkniveau. De burgerbegroting bevordert ook het draagvlak voor de besteding van publieke middelen.

Bij de behandeling van de programmabegroting 2020 is door GroenLinks, PvdA en Partij Sleutelstad een motie4) ingediend over een experiment met de burgerbegroting. Die motie is destijds ontraden – en daarna ingetrokken – met verwijzing naar de grote werkdruk bij de ambtelijke organisatie en de Corona-crisis die persoonlijke interactie in de weg staat en dat het beter op zijn plaats is bij de vorming van een nieuwe coalitie, omdat het om een heel andere werkwijze gaat. Wel is naar aanleiding van een suggestie van D66 door het college aangegeven om na afronding van het participatie-onderzoek opnieuw naar de mogelijkheden te kijken.

Inmiddels is de Corona-crisis grotendeels achter de rug, is het participatie-onderzoek afgerond en naderen de verkiezingen en daarmee een nieuw college.

  1. Is het college bereid om de mogelijkheden voor het aan de slag gaan met de burgerbegroting in kaart te brengen en hierover de gemeenteraad in de aanloop naar de coalitie-onderhandelingen over te informeren, zodat dit betrokken kan worden bij het vaststellen van het nieuwe beleids- en/of bestuursakkoord?

Right to Challenge

De afgelopen jaren zijn veel gemeentes in Nederland aan de slag gegaan met het zogenaamde Right to Challenge. Dit komt er op neer dat een groep burgers een taak van gemeentes kan overnemen als zij denken dit beter, slimmer en/of goedkoper te kunnen doen. Met het Right to Challenge worden initiatieven vanuit de samenleving zelf bevorderd.

Parallel aan het vaststellen van de Participatie- en Inspraakverordening is door toenmalig wethouder Leeuwis aangekondigd om aan de slag te gaan met Right to Challenge in Leiden. Bij de behandeling van de verordening in de commissie LB op 28 mei is naar aanleiding van vragen van meerdere fracties toegezegd dat raad en college tijdens de tweede raadsconferentie[1] in gesprek met elkaar zouden gaan over hoe concreet met dit middel aan de slag kan worden gegaan in Leiden. In beantwoording op technische vragen van PS en D665) is dit als volgt toegelicht:

We, college en raad, voeren het gesprek over Right to Challenge nog op een later moment.

Het is onderdeel van de tweede bijeenkomst die na de zomer plaatsvindt. Onderwerpen die

daar aan de orde komen zijn:

  • Right to Challenge is het recht van bewoners om taken van gemeenten over te nemen als zij het denken beter, slimmer of goedkoper te kunnen. Wil het bestuur dit recht verder invullen samen met betrokkenen uit de lokale gemeenschap?
  • Gaat R2C gelden voor (bijna) alle gemeentelijke taken?
  • Moet er maatschappelijk draagvlak geregeld zijn voordat een R2C initiatief wordt gehonoreerd?
  • Kiest de gemeente voor een “ontwikkelgerichte aanpak” van R2C? Of alles van te voren “gedetailleerd inregelen”?

Uiteindelijk heeft de tweede conferentie een ander thema gekregen, waardoor het gesprek over Right to Challenge niet meer heeft plaatsgevonden.

  1. Wat is de huidige stand van zaken rond Right to Challenge in Leiden?
  2. Zijn er inmiddels keuzes gemaakt voor wat betreft de bovenstaande vier vragen (die voor de raadsconferentie geagendeerd stonden)? Zo ja, graag een toelichting van de keuze voor elk van deze punten.
  3. Indien er de afgelopen jaren geen ontwikkelingen zijn geweest, kan het college dan aangeven wat de redenen zijn dat niet verder is gewerkt aan Right to Challenge?
  4. Is het college bereid om op de middellange termijn, bijvoorbeeld na de verkiezingen, alsnog het gesprek aan te gaan met de raad over de toepassing en uitwerking van Right to Challenge in Leiden?

Bronverwijzing:

  • Zie bijvoorbeeld ter achtergrond: https://decorrespondent.nl/11707/meer-dan-een-inspraakavond-beter-dan-een-referendum-met-deze-democratische-vernieuwing-kan-de-burger-zelf-beleid-maken/1290216763-753ad347
  • https://leiden.notubiz.nl/document/10303672/2/M%2021_0046_12%20PS%20Burgerforum%20Energietransitie
  • https://leiden.notubiz.nl/document/8220298/1/19_0559Bijlage1ParticipatieleidraadinrichtingsvoorstelwijksportparkRoomburgerpark
  • https://leiden.notubiz.nl/document/9395078/3/M%2020_0096_25%20GL%20Wat%20kun%20je%20doen%20voor%20een
  • Beantwoording technische vragen PS en D66 bij Participatie en inspraakverordening 2019, vraag 10.

[1] Stond aanvankelijk gepland voor september, maar is destijds doorgeschoven naar november 2019.

Antwoorden

Antwoorddatum: n.v.t.

Nog niet beantwoord.

Contact

Partij Sleutelstad
Pieter de la Courtstraat 13
2313 BP Leiden
info@partijsleutelstad.nl

Bank- en ANBI-gegevens

IBAN: NL46 INGB 0006 2508 42
.
ANBI-gegegevens
AVG / Privacybeleid

Doe mee!

Word lid!
Doneer!

Ontwerp & realisatie door Webprepare